به قول اسپانیایی ها ” مربیان فوتبال همیشه باید چمدان های چرخ دار بخرند.” طبیعت شغل آن ها این گونه است که خیلی از اوقات پیش از آن که فرصت پیدا کنند چمدان خود را خالی کنند از کار خود برکنار می شوند و اغلب در طول دوران مربیگری خود مدام از باشگاهی به باشگاه دیگر انتقال می یابند.

در نتیجه چمدان چرخ دار یک ضرورت برای آن هاست. می توان شرط بست که رافا بنیتز، مربی رئال مادرید، هفته گذشته پس از شکست سنگین در برابر بارسلونا در برنابئو، چند بار به چمدان و اسباب سفر خود نگاه انداخت.

در حال حاضر یک نقل قول فوتبالی دیگر نیز در مورد بنیتز صدق می کند: هر بازی برای او مانند یک فینال است. بعد از نتیجه نگران کننده ای که در ال کلاسیکو به دست آمد، عملکرد عجیب تیم بنیتز در چمپیونزلیگ در برابر شاختار نیز کمک چندانی به شرایط او نکرد. پس از 75 دقیقه فوق العاده که در آن رئال 4-0 از حریف خود پیش افتاد، در 15 دقیقه پایانی بازی آشفتگی کامل بر تیم حاکم شد که نتیجه آن دریافت سه گل بود. و این یعنی شک و تردیدها در خصوص توانایی های وی در رقم زدن فصلی موفق برای رئال مادرید هم چنان به قوت خود باقی است.

بنیتز برای به دست آوردن اعتماد به نفس، باید در چند بازی آینده روی کاری که در آن تخصص دارد متمرکز شود، همان کاری که پیش از ال کلاسیکو نیز انجام می داد: ساختن تیمی مستحکم و کار کردن بر روی دفاع تیم. بقیه کار را ستاره های رئال مادرید با تکیه بر نبوغشان انجام می دهند. بخش اعظم بازی رئال با شاختار در اوکراین به مربی کمک کرد تا دوباره اعتماد مدیران باشگاه و هواداران را به دست آورد اما آن دقایق پایانی ناامیدکننده باعث شد هنوز تردیدهایی در مورد این که آیا اعضای تیم واقعا دوست دارند بنیتز مربی آن ها باشد یا خیر وجود داشته باشد.

این حقیقت که بازیکنان تیم در شادی پس از گل هایشان در بازی با شاختار حتی به مربی نگاه هم نکردند کمی نگران کننده است. اما شاید آن ها یاد بگیرند که چگونه با مربی کنار بیایند و تحت هدایت او بازی ها را با پیروزی پشت سر گذارند بدون این که مجبور باشند با او رابطه ای قوی برقرار کنند.

فینال بعدی برای بنیتز بازی با ایبار در ورزشگاه کوچک ایپوروا است. در شرایط عادی، این یک بازی چالش برانگیز است، زیرا هواداران تیم میزبان می دانند چگونه از همان ظرفیت کم ورزشگاه خود به نحو احسن برای حمایت از تیمشان استفاده کنند. به علاوه، بازی در ساعت مخوف 4 بعد از ظهر به وقت اسپانیا برگزار می شود، یعنی همان ساعتی که رئال در آن در فصل گذشته با نتیجه 4-0 از اتلتیکو شکست خورد.

از همه این ها مهم تر، ایبار به لطف شروع خوبی که در این فصل داشت اکنون در رده هفتم جدول است و تنها چهار امتیاز با رئال فاصله دارد. گویا ایبار می خواهد ثابت کند که تیمی قوی است و برای ماندن در لالیگا احتیاجی به حکم دادگاه عالی اسپانیا ندارد ( فصل گذشته ایبار در رده هجدهم جدول قرار گرفت اما دادگاه عالی اسپانیا الچه را به دلیل پرداخت نکردن مالیات محکوم کرد و به جای ایبار، الچه که در رده سیزدهم جدول قرار گرفته بود به دسته پایین تر سقوط کرد).

ایباری ها آن قدر از روحیه بالایی برخوردار هستند که مربی سابق نه چندان موفق آن ها گاریتانو، به خود اجازه داده تا بگوید که ایبار با نتیجه 3-2 رئال مادرید را شکست خواهد داد. هم چنین، هافبک ایبار، آدرین گونزالس پسر اسطوره رئال مادرید یعنی خوزه میگوئل گونزالس (میشل) معتقد است این بهترین فرصت است تا آن ها آرزوی شکست دادن رئال مادرید را محقق کنند و گفته: ” رئال مادرید در حال حاضر در بهترین شرایط خود قرار ندارد و می داند که بازی کردن در زمین ما سخت است، مخصوصا در این روزها که ما بازی های خوبی را ارائه می دهیم.”

Cristiano vs Eibar

تیم میزبان از روحیه بالایی برخوردار است، زیرا نه تنها در دو بازی آخر خود در ایپوروا صاحب پیروزی شده بلکه هفته گذشته در برابر ویارئال نیز یک بازی عالی انجام داد و در طول بازی از ویارئال که یکی از بهترین های لالیگاست بسیار برتر بود. آن ها بدشانس بودند به دلیل گل دقیقه 85 خوامه کاستا بازیکن ویارئال،در آن بازی تنها صاحب یک امتیاز شدند.

پس از روی کار آمدن خوزه لوئیس مندیلیبار، ایبار بازی هایی را ارائه می دهد که شما از تیمی با چنین بودجه کمی انتظار ندارید (بودجه آن ها 30 میلیون یورو است و از این لحاظ در لالیگا در رده 15 ام هستند در حالی که بودجه رئال 453 میلیون یورو می باشد). دو مهاجم ایبار، سرخیو انریچ و بورخا باستون، زوج خیلی خوبی را تشکیل داده اند و به خوبی با یکدیگر همکاری می کنند و می دانند که چگونه از اندک موقعیت هایی که نصیبشان می شود نهایت استفاده را ببرند. دنی گارسیا در میانه میدان و الکساندر پانتیچ صرب در قلب دفاع نیز وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهند.

با وجود همه این ها، تفاوت بسیار زیادی بین بازیکنانی که مندیلیبار در اختیار دارد با ستاره های مخوف بنیتز وجود دارد. هرچند بنیتز مجبور است از دنیلوی برزیلی در پست دفاع چپ استفاده کند زیرا مارسلو هنوز مصدوم است و هیچ بازیکن چپ پایی نیز برای جانشینی او در تیم وجود ندارد و رافائل واران نیز که در ادامه مصدومیت های بی شمار این فصل رئال مادرید چهار هفته از میادین دور خواهد بود، جای خود را به ناچو فرناندز می دهد، اما هم دنیلو و هم ناچو که بازیکنان ذخیره هستند اگر در تیم ایبار بودند جزء ترکیب اصلی به شمار می آمدند.

با بازیکنانی که بنیتز در اختیار دارد صحبت کردن از شایستگی ها و توانایی های بازیکنان ایبار مضحک به نظر می رسد. ظاهرا، بنیتز متوجه شده که تیم او به جنگندگی کاسمیرو در میانه میدان احتیاج دارد ولی اعتقاد دارد که خامس رودریگز برای رسیدن به بهترین فرم خود هنوز به زمان نیاز دارد.

به علاوه، گزارش ها حاکی از آن است که کریستیانو رونالدو و گرت بیل تصمیم گرفته اند با یکدیگر همکاری کنند تا تیم را به شرایط خوب برگردانند و با توجه به جمعه وحشتناکی که کریم بنزما پشت سر گذاشت ترکیب ابتدایی بنیتز احتمالا این گونه خواهد بود: کیلور ناواس؛ دنی کارواخال، په په، ناچو، دنیلو؛ لوکا مودریچ، کاسمیرو، متئو کواچیچ؛ لوکاس وازکز، رونالدو و بیل.

برای رئال مادرید، این بازی، نمونه یک بازی معمولی است. از آن ها انتظار می رود که هر سه امتیاز بازی را کسب کنند و اگر هر سه امتیاز را به دست آورند هیچ اتفاقی نمی افتد، اما اگر نتوانند اوضاع وخیم تر و آشفته تر می شود. برای بنیتز این بازی از اهمیت ویژه تری برخوردار است: او باید با نتیجه خوب و راضی کننده بازی را ببرد تا بتواند کمی از اعتمادی که پیش از ال کلاسیکو به او وجود داشت را دوباره به دست آورد. اگرهر اتفاقی غیر از این بیفتد او باید چمدان چرخ دار خود را از بالای کمد اتاق خوابش به پایین بیاورد.

ادواردو آلوارز