زین الدین زیدان در کنفرانس مطبوعاتی پس از ال کلاسیکو حرکتی را انجام داد که بیشتر در کلاس درس می توان مشاهده اش کرد تا در کنفرانس مطبوعاتی پس از پیروزی درا لک لاسیکو. در حالی که مطبوعات منتظر زیزو بودند، هافبک اسبق رئال آدامسش را  از دهانش بیرون آورد و آن را به زیر میز مصاحبه چسابند.

زیدان که خجالتی تر از همیشه بود جذاب ترین کاری که در کنفرانس مطبوعاتی پس از بزرگترین دستاورد دوران مربیگریش کرد همین بود. او نیازی نداشت تا حرفهای درشت و بزرگ پس از بازی بزند چرا که با اساتراتژی و نقشه بی نظیرش در مون بازی حرفهایش را زده بود. شاید هر مربی دیگری جای او بود سینه اش را سپر می کرد و در مقابل رسانه ها سرود رئال مادرید را می خواند اما زیزو هیچ حرف جنجالی یا خودستایانه ای نزد.

رئال مادرید در مقابل بزرگترین حریفش و قدرتمندترین تیم اروپا از نظر تاکتیکی یک فاتح کامل بود، حریف را تحت تاثیر خود قرار داد و جنگ میانه زمین را با ضدحملاتی سریع و جدی برد. در لحظایت خوش شانس هم بودند مثل زمانی که لوئیز سوارز پاس نیمار را از دست داد و دروازه خالی را باز نکرد. درست است که تیم لوئیز انریکه با بهترین بازیش فاصله داشت و خسته به نظر می رسید اما به نظر می رسد که مربی بارسا هم از این بازی برای روندش تا پایان فصل درسهایی گرفت.  بارسا که در آستانه کسب ششمین لالیگایش در هشت سال اخیر است از این برد زیاد ضربه نخورد. در حقیقت این بازی میان رئالی بود که چیزهای زیادی برای به دست اوردن داشت و بارسا که چیزهای چندانی برای از دست دادن نداشت. بازی شنبه برای رئال خیلی مهمتر از تیم کاتالونیایی بود.

دربی شنبه خیلی چیزها را برای زیدان عوض کرد هر چند که شاید آنها را به قهرمانی در لالیگا نزدیک نکرد. این نتیجه و عملکرد تیمی برای ادامه کار مربیر رئال مادرید خیلی مهم بود و شانس هایش برای ماندن روی نیمکت رئال در فصل آینده را افزایش کرد. تا پیش از بازی شنبه ابهامات در مورد تاکتیک های زیدان خیلی زیاد بود و رسانه ها و هواداران نمی دانستند که آیا او لیاقت هدایت تیمی نظیر رئال را دارد اما ابهامات پس از پیروزی در ال کلاسیکو تغییر یافتند.

بازی شنبه برای زیدان فراتر از یک برد عادی بود. رئال مادرید بالاخره ذات و هدفش را پیدا کرد. پرز که در این فصل جایگاهش را متزلزل تر از شش سال اخیر دوره دومش در رئال می دیده است خوشحال است که نظرات نسبت به مربی کهکشانی تیمش عوض شده است. پیش از بازی نیوکمپ نظرات در مورد زیدان نه خوب بود نه بد. شکست مقابل اتلتیکو نقطه تاریک کارنامه مربیگری زیزو بود هر چند که زیزو به مراتب محبوب تر از بنیتز در میان هواداران بود. اما زیزو توانست از پس کار بر بیاید. او اسطوره بزرگ باشگاه است و به همین خاطر در لحظات مشکل مورد حمایت هواداران بود.

زیزو در حقیقت به رئال آمد تا پرز و مدیران تیم را از لبه تیغ نجات بدهد. نتایج دوران بنیتز آنها را در آستانه استعفا قرار داده بود و شعارها هم همه چیز را به هم ریخته بود اما مدیر رئال تصمیم گرفت که بنیتز را اخراج کند و خود را پشت محبوبیت زیزو پنهان کند.  زیزو در مشکل ترین لحظه هدایت رئال را به عهده گرفت و باید واکنش خوبی از خود نشان می داد.

موفقیت زیزو بهترین راه برای پرز در مقابل مشکلاتش است. با حضور زیدان و موفقیت رئال تلزلزل جایگاه پرز از بین می رود. به هر صورت زیزو در کوتاه مدت توانسته از پس فشارها بر بیاید. غلبه بر بارسا در نیوکمپ نشان داد که زیزو توانسته بزرگترین بازسازی را داشته باشد و شاید در تابستان تیم نیاز به تغییرات چندان بزرگی نداشته باشد. بازی شنبه توانایی های زیدان در رئال را نشان داد. زیدان می تواند با چند خرید مهم در تابستان نیازهای تیمش را ترمیم کند و برای فصل آینده هم از مدعیان باشد.

در سالهای اخیر مشکل بزرگ رئال این بوده که همیشه به خاطر عملکردش با بارسا مورد قیاس قرار گرفته و پیروزی در نیوکمپ می تواند یک انگیزه روحی خوب باشد. بازی شنبه شانس های رئال برای قهرمانی چمپیونزلیگ را پررنگ تر از قبل کرد. زیدان در مرحله یک چهارم چمپیونزلیگ امروز به مصاف ولفسبورگ می رود و پیروزی دیگری در فولکس آرنا می تواند مسیر را ساده تر از قبل کند

گراهام روث ون