مرجع خبری رئال مادرید : عشق به رئال مادرید حد و مرز ندارد و البته ایرانی های با استعداد در سرتاسر دنیا کم نیستند. برای عینیت بخشیدن به این دو جمله به سراغ یک ایرانی و رئالی دوآتشه رفتیم: کیان سبحانی. کیان که در نشریه معتبر و بین المللی فورفورتو (با 24 سال سابقه  به 16 زبان زنده دنیا منتشر می شود) قلم می زند اجرای پادکست Managing Madrid که بزرگترین پادکست رئال مادرید در کل دنیاست را به عهده دارد. کیان می گوید که اطلاع چندانی از فوتبال ایران ندارد اما همین که به رکورد علی دایی و گلهایش مقابل مالدیو کنایه می زند و از دریبل های علی کریمی یاد می کند، نشان می دهد که مثل خود ما یک خوره فوتبال است. حاصل گپ و گفت صمیمانه ما و کیان از نظرتان می گذرد:

*به عنوان یک خبرنگار چه کار می کنی و چه فعالیتی داری؟
خودم را غرق آنالیز رئال مادرید کرده ام.به اخبار لحظه ای یا گزارش اتفاقات علاقه ای ندارم. به طور مثال دوست ندارم خودم را “گزارش دهنده” بنامم. آنالیز می کنم. گاهی چند روز  طول می کشد تا با بررسی و آنالیز ویدئوی بازیها، مقاله هایم را بنویسم. پس می توان گفت به عنوان خبرنگار در ستون های هفتگی ام در مورد تاکتیک های رئال مادرید، بازیکنان قرضی، تاریخچه باشگاه، کاستیا و دیگر مسائل روزمره می نویسم.
در حوزه پادکست هم فعالیت دارم. تهیه و اجرای پادکست Managing Madrid که بزرگترین پادکست رئال مادرید در کل دنیاست را به عهده دارم و پادکست Churros y Taácticas که روی فوتبال اسپانیا تمرکز دارد را هم اجرا می کنم.
می توانید نمونه فعالیت هایم را در وبسایت Managing Madrid  به عنوان سردبیر سایت مشاهده کنید. در وبسایت فورفورتو نیز در مورد مسائل روزمره فوتبال اروپا می نویسم.

*چند سال است که رئال مادرید را دنبال می کنی و بهترین خاطره ات از رئال چیست؟
دوست دارم بگویم از زمانی که متولد شدم مادریدیستا بودم چرا که این یک جمله باحال است  و حس خوبی درمورد علاقه ام به رئال مادرید به من می دهد. مادریدیستا بودن را از پدرم به ارث بردم که در مادرید زندگی می کرد و یک رئالی بود. اما از فصل 00-1999 دیدن بازیهای رئال مادرید را شروع کردم یعنی تقریبا در دوران اوج رائول.
فصل های محبوبم؟ اگر بخواهم به نوستالژی تکیه کنم فصل 02-2001 . اگر در فصل 03-02 قهرمان اروپا می شدیم آن فصل را انتخاب می کردم. در ان فصل زیباترین فوتبال دوران کهکشانی ها را ارائه می دادیم. حیف که فیگو آن پنالتی لعنتی را در تورین خراب کرد.
اگر بخواهم منطقی نگاه کنم، فصل دسیما جایگاه خاصی در قلب من دارد و غیرممکن است که عاشق دوگانه فصل قبل نباشم.

*عضو کانون های هواداری رئال هستی؟
نه اما خوشحالم که این همه  کانون هواداری وجود دارد. به عنوان یک خبرنگار بیشتر روی کارم تمرکز دارم اما به طور کلی این که یک هوادار دوآتشه باشی مشکل است (به کافه بروی، بازیها را با گروه زیادی از دوستانت ببینی و ….) به برنابئو می روم، نوت برداری می کنم، در طول بازی می نویسم، به سالن کنفرانس می روم و سر خودم را با این چیزها گرم کرده ام.

*نمی دانم چقدر نسبت به ایران آشنایی داری، دوست داری حرفی راجع به ایران بزنی ؟ خاطره خاصی راجع به کشور ما داری؟
هرگز به ایران نیامدم. والدینم قبل از انقلاب، ایران را ترک کردند و هرگز برنگشتند. با این وجود قطعا ایران جایگاه خاصی در قلب من دارد چون این کشور در خون من است، حتی اگر آن جا را ندیده باشم. مثل شما و خیلی از مخاطبان شما، در نوجوانی علی  کریمی را می دیدم که با دریبل هایش روح هواداران را قورت می داد. اعتراف می کنم که آشنایی چندانی با تیم ملی شما ندارم اما با هیجان بسیار  در تابستان بازیهای جام جهانی را تماشا خواهم کرد.

*بین دسیما، اوندسیما و دوئودسیما (دهمین، یازدهمین و دوازدهمین قهرمانی اروپایی) کدام را بیشتر دوست داری؟ من باز رئال و گرمیو در فینال جام جهانی در دبی را از نزدیک دیدم و بی نظیر بود. در جشن های قهرمانی رئال مادرید در برنابئو، سیبلس یا جاهای دیگر حضور داشتی؟ چه حسی داشت؟
به ترتیب: دسیما، دوئودسیما و اوندسیما.
دهمی  ما را از 12 سال رنج خارج کرد و حقیقتا احساسی بود. نحوه آن قهرمانی هم کلیدی بود. قبل از این که راموس گل بزند همه در وجودمان وحشت را حس می کردیم. یادم است که با خودم می گفتم:”اگر قرار نباشد حالا قهرمان بشویم، هرگز قهرمان نخواهیم شد.” حقیقتا این حس که “نه، دوباره نه” به وجودم رسوخ کرده بود. گلهای زیادی را در زندگی ام جشن گرفتم اما هیچ کدام به اندازه ضربه سر راموس  خوشحالم نکرد.
اوندسیما عالی بود اما اعتراف می کنم زیاد خاص نبود چون صرفا قهرمان شدیم. دوئودسیما حس خوشحالی بیشتری به من داد.
شخصا به عنوان خبرنگار بازیهای زیادی را تماشا کردم اما به عنوان هوادار برای جشن دسیما به سیبلس رفتم. شب دیوانه واری بود. با ده ها هزار هوادار رئال مادرید از برنابئو تا سیبلس پیاده روی کردیم. مثل یک پیاده روی مذهبی و زیارتی بود اما طبیعتا حس مذهبی آن کمتر بود. بازیکنان ساعت پنج صبح از لیسبون آمدند اما واقعا ارزش انتظار را داشت.

* در مورد رئال مادرید در این فصل چه نظری داری؟ مشکل تیم در لالیگا و کوپا چیست؟ اشتباهات در نقل و انتقالات تابستانی یا مشکلی دیگر؟ فکر می کنی زیدان حتی اگر قهرمان اروپا نشود هم باید بماند؟
فکر می کنم نقش مشکلات در نقل و انتقالات تابستانی کمرنگ تر از مشکلات تاکتیکی بوده است. سخت است که مسائلی که خیلی گسترده در ستون هایم در این فصل توضیح دادم را خلاصه کنم اما به طور کلی عدم وجود جایگزین در خط دفاعی، پوشش ندادن از جانب مارسلو (و دیگران) و استفاده نکردن از موقعیت ها امیدهای ما برای قهرمانی را از بین برد. البته در ماه های اخیر شرایط کمی بهتر شده است. مشکلات در زمینه استفاده از موقعیت ها اخیرا به شدت نمود داشته است و زمان برد تا بازیکنان در شروع فصل به اوج خود برسند. بی ثباتی که منجر به ماه های نا امیدکننده شروع فصل شد کاملا قابل پیشگیری بود و نکته نا امیدکننده ماجرا همین جاست.
اگر علاقه دارید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید، من در این باره و در مورد پیشرفت های اخیر تیم در وبسایتم نوشته ام: : https://www.managingmadrid.com/kiyans-observations
شخصا دوست دارم زیدان صرفنظر از نتیجه لیگ قهرمانان در رئال بماند ، هر چند که شاید خیلی ها با حرف من مخالف باشند (شاید هم نباشند، نمی دانم عواقب قهرمان نشدن در اروپا چه خواهد بود). زیدان این حق را برای ماندن به دست آورده است اما مهمتر از هر چیز من به ماندنش باور دارم و حقیقتا دیدگاه زیدان را دوست دارم، این که چطور با کاستیا و بازیکنان آینده دار ارتباط برقرار کرده است. تصور می کنم دوران مربیگری زیدان در رئال می تواند یک پروژه بلندمدت باشد و موفقیت کوتاه مدت او باعث شده کمی پرتوقع شویم.
از حرف من اشتباه برداشت نکنید، بسیاری از اشتباهات تاکتیکی این فصل قابل جلوگیری بودند اما کاری که دربازیهای بزرگ کرده را دوست دارم و تصور می کنم که او همچنان بهتر خواهد شد.

* چرا در بسیاری از بازیها در ورزشگاه برنابئو، استادیوم پر نمی شود؟ هر کسی در دنیا دوست دارد ستارگان رئال مادرید مثل مودریچ، راموس، رونالدو و … را تماشا کند و این یک شگفتی است که مادریدیستاها در شهر مادرید به اندازه کافی از تیم حمایت نمی کنند. مشکل اصلی مربوط به قیمت بلیت هاست؟
اگر از من بپرسید، قیمت بلیط ها غیرمنطقی نیستند. به طور کلی تماشای بازی ها مقابل تیمهایی که چندان جذاب نیستند و اغلب خشن بازی می کنند خسته کننده است. در بازیهای بزرگ اغلب استادیوم برای جمعیتی که می خواهند به ورزشگاه بیایند کوچک می شود. شرایط در نیوکمپ از این هم بدتر است.

* چطور ممکن است که فوق ستاره ای مثل کریستیانو رونالدو توسط هواداران خودی هو می شود؟ با آنها موافق هستی؟
به طور کلی با هواداران رئال مادرید به خصوص آنهایی که هو می کنند موافق نیستم. هر کسی حق دارد تا هو کند چرا که بلیت ها را می خرند و پولش را پرداخت کرده اند اما این رفتار حقیقتا احمقانه است. کمتر بازیکنی در تاریخ رئال مادرید لایق چنین انتقادی است چه برسد به کریستیانو رونالدو. به نظرم او واکنش فوق العاده ای داشته و نشان داده که یکی از بهترین ورزشکاران تاریخ است.

* در جام جهانی ایران با اسپانیا و پرتغال همگروه است. فکر می کنی شانسی برای صعود به مرحله یک هشتم وجود دارد؟ یکی از رکوردهایی که هنوز توسط کریستیانو رونالدو شکسته نشده، رکورد 109 گل ملی است که در اختیار علی دایی است. فکر می کنی تا یورو 2020 این رکورد شکسته خواهد شد؟
اوف. ایران به سه امتیاز مقابل مراکش و تساوی مقابل پرتغالی نیاز دارد که چندان درخشان نبوده است. منظورم این است که پرتغال شکست ناپذیر نیست هر چند که کار خیلی مشکلی خواهند داشت. در مورد تیم فعلی ایران اطلاعات چندانی ندارم اما می دانم که کی روش یک ساختار دفاعی موثر ایجاد کرده و این روش کارساز خواهد بود.
بعد از یورو 2020 زمانی منطقی خواهد بود که رونالدو رکورد علی دایی را بشکند. اما بازیهای ملی پراکنده برگزار می شود و سخت است که 30 گل بیشتر به ثمر برساند. شاید نیاز باشد یک بازی دوستانه مقابل مالدیو برگزار کنند تا به آن رکورد نزدیک شود!

* به عنوان هوادار یا خبرنگار، چقدر به برنابئو می روی؟
به عنوان هوادار زیاد  به ورزشگاه نمی روم. به عنوان خبرنگار سالی 8 تا 10 بازی. تا جایی که بتوانم بازی های کاستیا را هم تماشا می کنم.

* برخی هواداران روزنامه هایی نظیر آس و مارکا را دوست ندارند و برخی خبرنگاران حرفهای بدی در موردشان می زنند. برخی هواداران فکر می کنند که موندودپورتیوو و اسپورت حمایت بیشتری از بارسلونا انجام می دهند. به نظرت برای این رسانه  ها فروش روزنامه  هایشان بیشتر از رئال مادرید اهمیت دارد؟
شخصا اهمیتی نمی دهم و فکر نمی کنم بقیه هم اهمیتی بدهند. برخی مقالات حمایتی هستند و برخی دیگر هم نه. این یک واقعیت است. برای این نشریات فروش روزنامه ها، گرفتن کلیک های بیشتر و درآمدزایی حائز اهمیت بیشتری است چرا که بدون این کارها نمی توانند به بقا ادامه بدهند.

*با تشکر از صفحه realmadrid.iri بابت همکاری در گردآوری و نشر این مصاحبه
* صفحه اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر کیان سبحانی برای ارتباط بیشتر مخاطبان مرجع خبری با وی