سبک گنگ هفته
برای ما که از کودکی با فوتبال بازی کردن در کوچه و خیابان بزرگ شده ایم، اصل فوتبال بازی کردن را دو پست تشکیل می دهند: دروازه بان و مهاجمان. شاید بتوان در پست های خط دفاع یا خط هافبک از بازیکنان غیرتخصصی استفاده کرد. شاید از سر ناچاری بتوان از آلابا در خط هافبک یا کاسمیرو در خط دفاعی استفاده کرد و آب هم از آب تکان نخورد، اما نمی توان درک کرد که تیمی دروازه بان یا مهاجم نداشته باشد. به همین خاطر در دو بازی اخیر و وقتی که دیدیم رئال مادرید بدون مهاجم بازی می کند، گیج شدیم. این گیجی در سبک بازی رئال مادرید هم مشهود بود. بازیکنان رئال مادرید توپ را به جلو می بردند اما نمی دانستند که باید به چه کسی پاس بدهند چون مهاجم گلزنی را نمی دیدند. این ایراد در نیمه دوم و با ورود یوویچ به زمین حل شد. منظورمان این نیست که یوویچ به تنهایی می تواند ناجی همه مشکلات باشد اما همین که در ترکیب رئال مادرید مهاجم هدفی وجود داشته باشد که هافبک ها و مدافعان بدانند که باید برایش موقعیت سازی کنند، خیالشان را راحت می کند. سبک بی مهاجم شاید برای تیم های درجه دو و سه که قصد دفاع اتوبوسی را دارند نتیجه بخش باشد اما همان طور که در دو بازی اخیر دیدیم، در رئال جواب نمی دهد. آنچلوتی دلیل نیمکت نشینی یوویچ را عدم آمادگی بدنی پس از کرونا عنوان کرد اما از ته قلب آرزو می کنیم که دیگر رئال را بی مهاجم نبینیم.

انتقاد بی دلیل هفته
در روزهای اخیر بارها شنیده ام که می گویند آنچلوتی در حال تکرار اشتباهات سال 2015 است. افرادی که چنین حرفی را می زنند احتمالا فوتبال را در آن زمان دنبال نمی کردند چرا که فصل کنونی کوچکترین شباهتی به آن فصل ندارد. رئال در ان فصل بدون تردید از نظر مهره و نفرات بهترین تیم فوتبال اروپا (در کنار بارسلونا) بود. هم ترکیب اصلی و هم نیمکت نشین ها را بهترین ها تشکیل می دادند به شکلی که برخی بازیکنان نظیر هیگواین، ژابی آلونسو یا دی ماریا با وجود کیفیت بالایشان از ترس نیمکت نشینی از آن تیم فرار کردند. ترکیب کنونی رئال مادرید را 14-15 بازیکن خوب و 10-12 بازیکن بی خاصیت تشکیل می دهند. اگر آسنسیو در خط حمله قرار می گیرد به این خاطر است که سومین گلزن برتر تیم است و در غیاب گلزنان اصلی یعنی وینیسیوس و بنزما باید به او اعتماد شود تا سوپرگلهایی نظیر بازی با گرانادا را بزند. هازارد، بیل و یوویچ در دو سال و نیم اخیر چه گلی به سر تیم زده اند که ناگهان بخواهند به سوپراستار تیم تبدیل شوند؟ اگر آمار گلزنی انها در سطح آسنسیو هم بود، همه این انتقادها قابل پذیرش بود ولی دو سال و نیم است که در برنابئو گلزنی نکرده اند! مشکل اصلی رئال مادرید 2015 این بود که آنچلوتی از نیمکت باکیفیتش استفاده نکرد و البته بدنسازی اشتباه باعث شد تا اکثر ستاره های تیم در نیم فصل دوم مصدوم شوند. در این فصل بدنسازی زیر نظر پینتوس به بهترین شکل صورت گرفته است. وقتی بازیکنان رئال مادرید پس از 12 روز استراحت در مقابل بیلبائو آن قدر بی کیفیت بازی می کنند، چه ربطی به بدنسازی یا فشار کادر فنی دارد؟ اگر رئال مادرید در سال 2015 نیمکتی باکیفیت داشت، حالا نیمکتی درجه سه دارد چرا که خیلی از نیمکت نشین های کنونی رئال مادرید حتی در سطح تیم های متوسط لالیگا هم نیستند همان طور که حتی تیم سابق یوویچ یعنی آینتراخت هم ترجیح داد او را حفظ نکند یا بقیه مازادهای رئال هم در زمستان مشتری نداشتند. اگر هازارد و بیل آش دهان سوزی بودند، قطعا مشتری ها در زمستان برای خریدنشان صف می کشیدند اما حتی شایعات هم در مورد مشتریانشان مطرح نشدند…

خروس بی محل هفته
رئال مادرید بدون بنزما چند پله افت می کند و این بر کسی پوشیده نیست.  کریم در سالهای اخیر همیشه از نظر بدنی یک الگو بود به شکلی که به ندرت مصدوم می شد و همواره در خدمت تیم بود. برخی می خواهند مصدومیت های بنزما را هم گردن آنچلوتی بیاندازند اما تا جایی که یادمان می آید، او در تیم زیدان هم هرگز استراحت نمی کرد و همیشه فیکس بود. اما بدون تردید دلیل اصلی مشکلات بدنی بنزما در این فصل را باید در تیم ملی فرانسه پیدا کنیم. کریم عادت داشت تا از تعطیلی بازیهای ملی استفاده کند تا ریکاوری کند اما حالا در سن 34 سالگی مجبور است که بیشتر و بیشتر به خودش فشار بیاورد چرا که می خواهد همه فرصت های از دست رفته در تیم ملی را جبران کند. بنزما در این فصل در دو برهه مختلف مصدوم شده آن هم در حالی که یادمان نرفته که زمانی با انگشت شکسته هم برای رئال مادرید بازی می کرد. دشان آن زمان که باید بنزما را دعوت می کرد، بی دلیل او را کنار گذاشت و حالا که کریم در این سن و سال به وقت بازنشستگی از تیم ملی رسیده، مثل خروس بی محل به سراغش آمده است. بنزما حداقل تا پایان جام جهانی در تیم ملی فرانسه خواهد بود و اگر بخواهد با همین شرایط بدنی ادامه بدهد، خرید مهاجمی ششدانگ ضروری تر از همیشه خواهد بود.

حامد فلاح