شطرنج باز هفته
نمی دانیم که برخی به ظاهر کارشناسان در قامت کلوپ، گواردیولا، مورینیو یا سیمئونه چه می بینند که در قامت آنچلوتی نمی بینند. کارلو علاوه بر این که یک انسان متشخص، یک روانشناس حاذق و یک کارشناس منابع انسانی است، یک شطرنج باز بی نظیر و یک مربی درجه یک است. شاید هیچ مربی دیگری را در دنیای فوتبال نتوان پیدا کرد که فصل را بدون مهاجم ذخیره برای بنزما آغاز کند و حتی زمانی که بهترین بازیکنش (بنزما) را از دست می دهد هم حریف را گلباران کند. تصمیم بی نظیر آنچلوتی در میانه بازی با مایورکا برای خارج کردن هازارد از جریان بازی برای استفاده از رودریگو در پست مهاجم کاذب بود که مسیر بازی را کلا عوض کرد و باعث شد تا رئال مادرید در مقابل تیم فوق دفاعی مایورکا پیروز شود. خاویر آخیره یکی از تدافعی ترین مربیان سالهای اخیر لالیگا بوده است و در این فصل کلا سه گل خورده بود که هر سه گل خورده با پنالتی بود، نکته ای که نشان می داد که رسوخ به دروازه این تیم آن هم بدون بنزما چقدر کار مشکلی است. آنچلوتی دیگر باید چه کار کند تا “به ظاهر” کارشناسان بپذیرند که او یک نابغه فوتبال است؟ چرا معجزه های آنچلوتی صرفا به اسم بازیکنان تمام می شود در حالی که ساده ترین تصمیم های یکی مثل گواردیولا که سالهاست قهرمان اروپا نشده و صدها میلیون دلار ولخرجی کرده، طوری مورد ستایش قرار می گیرد که انگار او بوده که فوتبال را اختراع کرده؟

غیرتی هفته
فدریکو والورده نمادی از همه چیزهایی است که یک بازیکن رئال مادرید باید باشد: انرژی، کیفیت، جنگندگی و مهمتر از هر چیزی تعصب. شاید در فوتبال مدرن چیزی به اسم غیرت و تعصب مفهومی نداشته باشد. نیمار قلبا عاشق بارسلوناست و بارها این را نشان داده (مثلا در همین تابستان رافینیا را متقاعد کرد تا به جای چلسی به بارسا برود)، رئال مادرید رویای کودکی امباپه بوده اما هر دوی آنها پول را در سرلوحه فوتبالشان قرار دادند. قطعا فده والورده هم اگر خودش اراده کند، می تواند یکی از پردرآمدترین بازیکنان لیگ انگلیس باشد اما حاضر است با دستمزدی بسیار کمتر در تیمی بازی کند که عاشقانه دوستش دارد. گل فدریکو والورده مقابل مایورکا از آن گلهایی است که تا ابد در تاریخ رئال مادرید می ماند. یک گل انفرادی و تماشایی که شاید سالی یکی شبیه آن دیده شود.

سوهان روح هفته
هیچ کس نمی تواند بفهمد که چرا دو شبکه تلویزیونی (که هر دو مالک و منبع درآمد یکسانی دارند) چرا باید مسابقات کشتی یکسانی را پخش کنند! طبیعتا هر کسی به شبکه سه دسترسی دارد، به شبکه ورزش هم دسترسی دارد و برعکس. شبکه ورزش در حالی که وعده پخش تلویزیونی بازی رئال مادرید و مایورکا را داده بود، بارها و بارها بازی را به بهانه کشتی پخش کرد تا مجری برنامه به بهانه پخش کشتی به تبلیغ اسپانسر بپردازد. کم مانده که همه شبکه های صدا و سیما کشتی را پخش می کردند تا مجری مدام قربان صدقه اسپانسرهای مختلف برود و آنها را تبلیغ کند تا نان بیشتری به جیب صدا و سیما برود هر چند که بدون شک تعداد علاقمندان و تماشاگران بازی رئال مادرید برای شبکه ورزش می توانست خیلی بیشتر از کشتی باشد چرا که علاقمندان به کشتی می توانستند شبکه سه را دنبال کنند!

حامد فلاح