مرجع خبری رئال مادرید : این که رئال مادرید فصل را با با یک جام کوچک (کوپا دل ری) تمام کند، قطعا اتفاق شیرینی برای هواداران نیست حتی اگر رئال در مسیر این جام قدرتمندترین تیم های اسپانیا همچون ویارئال و اتلتیکو را با کامبک هایی شیرین در هم کوبیده باشد و بزرگترین برد شصت سال اخیرش در نیوکمپ را به دست اورده باشد.

وداع زودهنگام رئال مادرید با لالیگا و شکست سنگین مقابل منچسترسیتی اتفاقات ناخوشایندی بود. قطعا کادر فنی هم در این ناکامی ها نقش داشت اما کسی اگر بدون کینه و عناد نسبت به مربی به اتفاقات فصل نگاه می کرد، می فهمید که ایراد کادر فنی به مراتب کمتر بوده است تا مسائل بیرونی.

جدا از کمک های داوری پرشمار به بارسلونا و هم قسم شدن کل جامعه فوتبال اسپانیا برای قهرمانی تیم ژآوی و ممانعت از ورشکسته شدنشان، یکی از دلایل اصلی فصل ناکام رئال مادرید مربوط به ترکیب ضعیف بود. وقتی ترکیب ناقصی داشته باشی که در برخی پست ها (دفاع راست، دفاع چپ، بال راست و مهاجم ذخیره) به وضوح با کمبود نفرات مواجه است، نمود این شرایط در تورنمنتی نظیر لیگ خیلی واضح تر است تا جام حذفی.

برخی می گویند که ترکیب رئال مادرید از 18 تیم لالیگا قوی تر و با ترکیب بارسلونا تقریبا پایاپای است پس رئال مادرید باید می توانست در لالیگا حداقل 36 برد کسب می کرد اما آنها هرگز در محیطی فراتر از بازیهای آنلاین نظیر فوتبال منیجر یا PES مربیگری نکرده اند پس نمی دانند که با ترکیب ناقص می شود که قهرمان کوپا یا چمپیونزلیگ شوی اما هرگز نمی توانی لیگ را ببری. این که بازیکنی (مثلا شوامنی یا والورده) در مقطعی از فصل افت کند یا مصدوم شود (آلابا و مندی) کاملا طبیعی است پس ترکیب باید آنقدر عمق داشته باشد که در گردنه های حساس، دست مربی برای این که هر 11 نفر ترکیبش را عوض کند، باز باشد نه این که با نیمکت نشینی یک یا دو بازیکن (مثلا وینیسیوس یا بنزما) ترکیب کاملا از هم بپاشد.

در تیمی نظیر رئال مادرید وقتی شرایط خوب پیش نمی رود، یک نفر باید تقصیر را بپذیرد. ماندنی شدن آنچلوتی نشان داد که مدیریت رئال به خوبی فهمیده که ایراد از کادر فنی نیست. کارلو در فصل گذشته به مدیران رئال هشدار داده بود که نخریدن دفاع چپ و مهاجم کار دست تیمش می دهد. او از رفتن کاسمیرو نیز راضی نبود اما مدیران رئال ترکیبی وصله و پینه ای را تحویلش دادند. هر چقدر هم یک راننده ماهر باشد، نمی شود که یک پیکان جوانان دستش داد و از او انتظار رقابت با بوگاتی را داشت!

اولین اقدامات مدیران رئال مادرید بعد از بازی مقابل منچسترسیتی به وضوح نشان می دهد که آنها پذیرفته اند که مقصر اصلی ناکامی های فصل، خودشان هستند. فسخ قرارداد هازارد اولین گام بزرگ به سوی پذیرش این حقیقت است که درها را به روی خریدهای جدید در خط حمله باز خواهد کرد. در حالی که خود مدیران رئال هم می دانند که عامل اصلی ناکامی فصل خودشان هستند، برخی فرگوسن وطنی در ایران تصور می کنند که اگر جای کارلو بودند و در مقابل سیتی از ترکیب دیگری استفاده می کردند، تیمشان هفته بعد در فینال بازی می کرد انگار نه انگار که پیروزی سال گذشته مقابل سیتی نیز چیزی در حد معجزات کتاب های آسمانی بود چرا که به قول کروس، رئال در همان بازی رفت سال گذشته می توانست 7-8 کل بخورد و کارش تمام شود!

در بازی رئال مادرید و منچسترسیتی، اگر هر مربی دیگری روی نیمکت رئال بود، قطعا شکست می خورد (چه بسا که در همان بازی رفت در برنابئو هم شکست می خورد). آنچلوتی سعی کرد که جسور باشد و بدون این که خود را پیش بازنده بداند، با ترکیبی هجومی برای بردن و صعود تلاش کرد. شاید مربی دیگری می توانست با سبکی کاملا دفاعی، با اختلاف کمتری شکست بخورد. مدیران رئال مادرید هم به نظر می رسد که به خوبی این موضوع را فهمیده اند.

از قدیم گفته اند که جلوی ضرر را از هر کجا که بگیری، منفعت است. اگر رئال مادرید در تابستان 2023 نیز به مسیر شش سال اخیرش در بازار نقل و انتقالات ادامه بدهد، احتمال این که رئال مادرید به دوران فاجعه بار و افت میلان و آرسنال شبیه شود خیلی زیاد است. وقتی هم که تیمی متلاشی می شود و زمین می خورد، شاید سالیان سال طول بکشد که احیا شود.  اگر مدیران رئال در همین تابستان و بدون فکر کردن به امباپه یا هالند تصمیم به تقویت تیم با مهره های بزرگ بگیرند، باید تصمیمشان را به فال نیک گرفت. وقتی کارلتو با دست خالی و ترکیبی 13-14 نفره در دو سال اخیر شش جام برده، قطعا با ترکیبی تقویت شده می تواند دوباره رئال مادریدی را بسازد که بدون نیاز به معجزه و با اقتدار خودش قهرمان اروپا می شود.

پرز آن قدر سرد و گرم روزگار را چشیده و از انتخاب مربیان اشتباهی زخم خورده که بداند ناخدایی بهتر از کارلتو برای تعمیر کشتی در هم شکسته رئال مادرید وجود ندارد. کارلو می تواند معمار یکی از طلایی ترین نسل های تاریخ رئال مادرید باشد به شرطی که مدیریت باشگاه پس از چند جام، دوباره مغرور نشود و از مسیر درست خارج نشود.

در سالهای اخیر برخی که خود را طرفدار پرز جا می زدند، به ما توهین می کردند که چرا از اقدامات باشگاه در زمینه نقل و انتقالات انتقاد می کنیم اما فسخ قرارداد هازارد و ورود به بازار نقل و انتقالات برای خرید مهاجم (بر خلاف برنامه اولیه و به خاطر اصرار شدید آنچلوتی) نشان می دهد که مدیران رئال خودشان هم به اشتباهاتشان واقف بوده اند اما به دلایلی (شاید مشکلات مالی که به خاطرش مجبور به فعال سازی اهرم اقتصادی شدند) مجبور بودند که خود را به ندیدن بزنند. حالا که برنابئوی جدید قرار است افتتاح شود، رئال مادرید نمی تواند با ترکیبی درجه دو در استادیومی مدرن بازی کند. این که پرز بخواهد یک سال دیگر خود را اسیر و عبیر امباپه کند، اشتباهی نابخشودنی است، بازیکنی که از نظر فنی یک فوق ستاره است اما از نظر ذهنی همچون کودک نابالغی است که بدون اجازه مادرش نمی تواند به دستشویی برود و حساب کردن روی قول او بزرگترین اشتباهی است که هر شخصی در دنیا می تواند مرتکب شود چه بسا که سال آینده با جدایی احتمالی مسی و نیمار از به دست آوردن قدرت در پی اس جی کیف کند و تصمیم بگیرد که قراردادش را مادام العمر با این تیم تمدید کند!

در هر صورت تابستان 2023 یک بزنگاه تاریخی برای مدیران رئال مادرید است. اگر انها بخواهند خرید نکنند و یک سال دیگر را هم به امید معجزه بگذرانند، یک فاجعه به بار می آید و استعداد بازیکنانی نظیر رودریگو، وینیسیوس، والورده و کاماوینگا  هدرمی رود اما اگر خط حمله نیز همچون خط هافبک تقویت شود، با هدایت نابغه ای نظیر آنچلوتی سال پرباری در پیش خواهد بود.