مرجع خبری رئال مادرید : از زمان لو رفتن پرونده نگریرا، رئالی ها با خشم ویژه ای به داوران نگاه می کردند اما بازی مستایا را می توان نقطه اوج این خشم دانست. اتفاقات مستایا و سوت خیل مانزانو تنها ثانیه ای پیش از گل بلینگام باعث شده تا رئالی ها به اوج عصبانیت خود برسند. مدیران رئال مادرید اتفاقاتی که در والنسیا رخ داده را باور نمی کنند و تصمیم های داوری هفته های اخیر به سود بارسلونا و به ضرر رئال مادرید را بی دلیل نمی دانند.

پس از بازی مستایا، مدیران رئال مادرید به صورت متفق القول معتقد هستند که برخی می خواهند که بارسلونا به جنگ لالیگا برگردد. در واقع به نظر می رسد که همه چیز از زمان حملات همزمان ژاوی و لاپورتا آغاز شد که لالیگا را تقلبی دانستند. لاپورتا پس از بازی رئال و آلمریا گفت که کلیپ های شبکه رئال مادرید، شرم آور هستند و هم او و هم ژاوی ادعای تقلبی شدن لالیگا را مطرح کردند.  بعد از آن صحبت ها، شش امتیاز از رئال مادرید در لالیگا ربوده شد. در بازی رئال مادرید و اتلتیکو، سانچز مارتینز داور بازی سه پنالتی واضحی را نگرفت: یکی سائول روی لوکاس و دو تای دیگر هم ساویچ و یورنته روی بلینگام. پریتو ایگلسیاس داور ویدیویی نیز در مورد این سه صحنه به داور هشدار نداد. مدیران رئال می گویند که اگر چنین اتفاقی برعکسش رخ داده بود، اتلتیکویی ها روز بعدش ده بیانیه می دادند. بعد از ان نوبت بازی رئال مادرید و رایو بود که دو پنالتی رئال گرفته نشد تا بازی با تساوی به اتمام برسد و اوج این اتفاقات هم بازی مستایا بود. عجیب این است که دقیقا در همین مدت، داوران به یار غار بارسلونا تبدیل شده اند. در شبی که بارسلونا در ویگو پیروز شد، سانتانا پولیدو در دقیقه 93 یک پنالتی به آنها هدیه داد. گوایتا پنالتی لواندوفسکی را مهار کرد اما داور ویدیوی دستور به تکرار صحنه داد. عجیب این است که پنالتی بعدی که به گل تبدیل شد هم باید تکرار می شد چون رافینیا وارد محوطه جریمه شده بود اما این بار تیم داوری تصمیم گرفت که پنالتی را تکرار نکند!

در بازی رئال مادرید و رایو صحنه ای علیه رئال پنالتی گرفته شد که هفته قبلش در بازی ختافه و بارسلونا علیه کاتالانها سوت نزده شد. در واقع مونیز رویز داور هر دو بازی بود که در دو صحنه مشابه، تصمیم متفاوتی گرفت. او در وایکاس، هند پنالتی کاماوینگا را پس از بررسی داور ویدیویی گرفت اما شش روز بعدش صحنه مشابهی را با وجود هند واضع کونده، پنالتی نگرفت آن هم در لحظه ای که بازی 0-0  مساوی بود! عجیب این بود که حتی پریتو ایگلسیاس داور ویدیویی بازی هم او را برای بازبینی صحنه صدا نزد.

خسوس خیل مانزانو که شب گذشته جلوی گل بلینگام را گرفت، همان داوری بود که سه سال پیش در مستایا سه پنالتی علیه رئال گرفت و به اولین داور تاریخ تبدیل شد که سه پنالتی علیه رئال می گیرد. در واقع دو تا از پنالتی هایی که او در آن بازی سوت زده بود، کاملا اشتباه بودند.  مدیران رئال مادرید اتفاقات اخیر علی الخصوص بازی مستایا را درک نمی کنند و نگران هستند که داوران در هفته های آینده به همین روند ادامه بدهند. اگر بارسا در سن مامس پیروز شود، به شش امتیازی رئال می رسد و دوباره جنگ لالیگا برایشان زنده می شود. مدیران رئال در واقع از همین حالا نگران اتفاقات آینده و علی الخصوص داوری الک لاسیکو در برنابئو هستند.

خوزه فلیکس دیاز خبرنگار مارکا نیز گزارش داده است که اشتباه فاحش خیل مانزانو باعث شده تا مدیران رئال مادرید با اطمینان بگویند که حق داشته اند که به داوران اعتراض کنند. حتی کمیته داوران نیز به اشتباه این داور، اعتراض دارد.  اتفاقات مستایا به یکی از بزرگترین رسوایی های داوری سالهای اخیر فوتبال اسپانیا تبدیل شده است. در والدبباس همه می دانند که برای التیام این زخم، کاری نمی توان انجام داد چون دو امتیاز ارزشمند از دست رفته است اما می خواهند به جنگیدن ادامه بدهند. مدیران رئال اعتقاد دارند که سوت خیل مانزانو در تاریخ فوتبال باقی خواهد ماند. مدیران رئال از اشتباه بزرگ این داور، خشمگین هستند و کمیته داوران نیز قبول دارد که اشتباه بزرگی رخ داده است.

نشریه محلی والنسیا یعنی  سوپردپورته با پررویی، تصمیم خیل مانزانو را “شجاعانه” نامیده  و شبکه رئال مادرید نیز تصمیم مانزانو را “بی سابقه، نادر، وحشتناک و سرقت” نامیده است. مجری این شبکه گفت :” انهایی که ما را دنبال نمی کنند، نمی دانستند که از چه صحبتی می کنیم. این بار دیدیم که خیل مانزانو که قبلا توسط برخی مورد دفاع قرار گرفته بود، قانون جدیدی را ابداع کرد. در اتاق داور ویدیویی مجبور شدند که پنالتی ابداعی توسط او را لغو کنند.  هفت دقیقه وقت اضافه گرفته شد و در وقت اضافه نیز زمان تلف شد. آنچلوتی به درستی گفت، گل بلنیگام باید تایید می شد. بازیکنان رئلا مادرید شوکه شده بودند. باید تاکید کنیم که بی سابقه بوده است. سیستم زیر سوال رفت. جایی برای تفسیر وجود ندارد. پروتکل مشخص است. اولین باری است که چنین اتفاقی رخ می دهد. وقتی که داور ویدیویی در وقت اضافه مداخله کرده و دو دقیقه طول کشیده، باید دو دقیقه به زبان بازی ادامه شود. این یک فاجعه برای داوران و لالیگا بود. باید ببینیم که ایا مدینا کاتالخو توضیحی می دهد یا نه. در یکی از صحنه ها مشخص است که خود بازیکنان والنسیا نیز اعتراضی ندارند.

مینا بونینو همسر فدریکو والورده نیز در توییتی نوشت:”نه! حتی در محله کیلمس (در آرژانتین) هم این گونه دزدی نمی کنند!” و کمی بعد ترجیح داد که  در مورد دیاخابی بنویسد:” به خاطر مصدومیت هایی در این سطح برای هر بازیکنی ناراحت می شوم. حیف شد که این اتفاقات باعث شد تا به اندازه کافی به او توجه نشود. ببخشید ولی من مادر هستم و از این بابت ناراحت هستم.”