مرجع خبری رئال مادرید: برنابئوی قرن بیست و یکم. یک پروژه هیجان‌انگیز، اما پیچیده. به گفته فلورنتینو پرز: “یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های جهان در سال‌های اخیر.” ورزشگاهی که مورد تحسین قرار گرفته و رئیس باشگاه می‌خواهد با استفاده از واقعیت مجازی آن را “بی‌نهایت” کند. اما به دست آوردن بلیت برای ورود به آن، با وجود قیمت‌های بالا، نشان می‌دهد که همیشه خواستن به معنای توانستن نیست. این پروژه سودآور است (رئال مادرید اولین باشگاهی است که درآمدهایش از یک میلیارد یورو عبور کرده) و منبعی برای افتخار. اما در عین حال، چالش‌های متعددی نیز به همراه داشته است، تقریباً از همان روز اول.

از زمانی که شرکت FCC در 9 مه 2019 مسئولیت این پروژه را به عهده گرفت، بازسازی سانتیاگو برنابئو به یک مسیر پر از مشکلات تبدیل شده است. این پروژه هم منبعی برای افتخار بوده و هم زمینه‌ای برای مناقشات. هزینه‌های اضافی، صداهای غیرمنتظره، یک پارکینگ بحث‌برانگیز و حتی یک کلاهبرداری در اسکای بار. همه این‌ها بخشی از این پروژه‌ای هستند که قرار بود “دروازه‌ای به آینده” باشد. اما فتح آینده هرگز کار آسانی نیست. برنابئوی جدید در دسترس است، اما هنوز به‌طور کامل آماده نشده است، و رسیدن به این مرحله نیز بدون دردسر نبوده است.

هزینه اولیه این پروژه 796.5 میلیون یورو برآورد شده بود، اما این رقم به‌سرعت افزایش یافت. بخشی از این افزایش هزینه‌ها به دلیل شرایط قابل‌پیش‌بینی و مرتبط با چنین پروژه عظیمی بوده و بخشی دیگر ناشی از وقایع ناگوار مانند همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین. این پروژه تاکنون سه مرحله تأمین مالی داشته است: اولین وام در سال 2019 به مبلغ 575 میلیون یورو، دومی در سال 2021 به مبلغ 225 میلیون یورو که تمرکز آن بر روی  زمین چمن جمع‌شونده بود، و سومی در نوامبر 2023، زمانی که اعضای باشگاه در مجمع عمومی با دریافت 370 میلیون یوروی دیگر موافقت کردند. مجموع این هزینه‌ها به 1.170 میلیون یورو رسیده است، بدون در نظر گرفتن بهره‌ها که احتمالاً کل هزینه را به حدود 1.600 میلیون یورو خواهد رساند.

و این رقم می‌تواند بیشتر شود. در واقع، خواهد شد. زیرا برخی از مشکلات موجود تنها با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر قابل‌حل هستند. یکی از مسائل بزرگ، که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته، مسئله صداست. در تاریخ 13 سپتامبر، باشگاه تصمیم به توقف کامل گرفت. شهردار مادرید، خوزه لوئیس مارتینز-آلمیدا، این تصمیم را “مسئولانه و بسیار دشوار” توصیف کرد. شکایات محلی نتیجه داد و باشگاه برگزاری کنسرت‌ها را متوقف کرد. این تصمیم نهایی پس از آن اتخاذ شد که اقدامات موقتی از جمله افزایش خدمات نظافت و تعیین ساعت 23:00 به‌عنوان حداکثر زمان پایان اجراها در تابستان بی‌نتیجه ماندند. این تصمیم موجب شد هنرمندانی مانند آیتانا، لولا ایندیگو و دلافوئنته اجرای خود را به تعویق بیندازند. از همان زمان، فرآیند عایق‌سازی صوتی آغاز شد.

مشکل اول: عایق سازی صدا

برای تطبیق استادیوم برنابئو با قانون حفاظت در برابر آلودگی صوتی و حرارتی (OPCAT)، باشگاه رئال مادرید پروژه را به شرکت Arup، که یک غول متخصص در این حوزه است، سپرده است. هدف این است که فعالیت‌های استادیوم مطابق با تعهدات به شهر مادرید باشد و برای محیط اطراف آن سودمند باشد. به عبارت دیگر، رساندن سطح دسی‌بل‌ها به حدود قانونی تعیین‌شده.

یکی از شواهد این مسئله، علاوه بر اندازه‌گیری‌های انجام‌شده توسط انجمن محلی شاکی، جریمه‌های تجمعی ۲.۶ میلیون یورویی است که، طبق گزارش منابع شهری به خبرگزاری EFE، به دلیل تجاوز از سطح دسی‌بل تعیین‌شده در قانون حفاظت در برابر آلودگی صوتی و حرارتی به برگزارکنندگان کنسرت‌های برنابئو تحمیل شده است. باشگاه رئال مادرید در تلاش است تا این مشکل را از ریشه حل کند و از مارس ۲۰۲۵، فعالیت‌های عادی جدیدی را، البته در چارچوب قانون، آغاز کند.

مشکلی دیگر: اسکای بار

در پروژه اسکای بار، رئال مادرید این بار قربانی است. این پروژه، که قرار بود جواهر تاج‌گذاری برنابئو باشد، فضایی به مساحت ۷۰۰ متر مربع را شامل می‌شود که ترکیبی از یک رستوران و یک کلاب شبانه است. ایده این بود که در ارتفاعات برنابئو، یک فضای منحصر به فرد با تراس‌های دوگانه و منظره‌هایی از پایتخت اسپانیا و زمین استادیوم ایجاد شود. پیش‌بینی می‌شد که این پروژه سالانه ۱۵ میلیون یورو درآمد ایجاد کند.

اما افتتاح این پروژه مدام به تعویق افتاده است؛ ابتدا از دسامبر ۲۰۲۳ به آوریل ۲۰۲۴ و سپس به پایان فصل لیگ. با وجود اینکه منابع داخلی تأیید کرده‌اند که همه‌چیز برای افتتاح آماده است، هنوز مجوز نهایی صادر نشده است. دلیل اصلی این تأخیر، رفتار شرکتآناستیا، اولین شرکت مسئول بهره‌برداری از این پروژه، بوده است که به نوعی باشگاه را فریب داده است. این شرکت به خاطر زد و بندهای پشت پرده و لابی با نایب رییس اول رئال مادرید و وکیل فلورنتینو پرز برای این پروژه انتخاب شد و در نهایت کلاهبردار از آب در آمد.

این شرکت که سرمایه اجتماعی ناچیزی (فقط ۳۰۰۰ یورو) داشت، با عدم پرداخت بدهی به تأمین‌کنندگان، بودجه‌بندی نامعقول و شفافیت ناکافی، شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که گروه گارسیا-دلگادو از شهر خرز، ۵۱ درصد از سهام آن را خرید. این تغییر که قرار بود شرایط را بهبود بخشد، تنها مشکلات بیشتری ایجاد کرد. وعده پرداخت ۶ میلیون یورو برای تسویه بدهی‌ها به تأمین‌کنندگان بزرگ مانند هاینکن و شویپس هرگز عملی نشد و بدون این پول، پروژه همچنان متوقف مانده است.

علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه خرزی در حال مزایده سهام خود برای کسب سود و فرار از مشکلات است. در عین حال، شرکت آناستیا نیز از رئال مادرید شکایت کرده و ۱۵ میلیون یورو غرامت طلب کرده است به این دلیل که باشگاه اجازه بهره‌برداری از این فضا را به آن‌ها نداده است. پرونده اکنون در دادگاه در جریان است و باشگاه در حال جستجوی یک خریدار جدید است. اما پیدا کردن خریدار قابل‌اعتماد، پس از این مشکلات، چالشی بزرگ به شمار می‌رود.

توقف پروژه پارکینگ

در سال ۲۰۲۳، رئال مادرید، از طریق شرکت “استادیوم رئال مادرید” ، تنها شرکتی بود که برای ساخت و بهره‌برداری از دو پارکینگ جدید در نزدیکی برنابئو و یک تونل زیر لا کاستلانا و پدر دامیان پیشنهاد ارائه داد. این پروژه شامل ساخت دو منطقه پارکینگ به مساحت ۲۰ هزار متر مربع و ایجاد حدود ۲ هزار جای پارک جدید بود. ارزش این پروژه ۵۶۱ میلیون یورو برآورد شده بود و انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاری انجام‌شده چندین برابر بازگشت داشته باشد.

اما پس از شکایت انجمن محلی متضرران برنابئو (AVPB)، این پروژه به حالت تعلیق درآمد. در ۲۶ سپتامبر، دادگاه شماره ۳۰ مادرید حکمی صادر کرد که اجرای پروژه را به حالت تعلیق درآورد. این پروژه که در توافق‌نامه شماره ۵۰ شورای شهر مادرید در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۳ تأیید شده بود، به دلیل عدم منافع عمومی و آسیب‌های زیست‌محیطی متوقف شد.

این مشکل یکی دیگر از چالش‌های متعدد مرتبط با برنابئوی جدید است؛ پروژه‌ای که منبع موفقیت و افتخار است، اما در عین حال زمینه‌ای برای مناقشات و مشکلات.