مرجع خبری رئال مادرید : پس از فتح بهترین لالیگای تاریخ در فصل 2011/12 رئال مادرید که با 32 قهرمانی پر افتخار ترین تیم لیگ اسپانیاست چهار فصل است که لالیگا را به دو رقیب سنتی خود یعنی بارسلونا و اتلتیکو مادرید واگذار می کند در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا در هر فصل رئال مادرید نتوانست جایگاه نخست را از آن خود کند.

1 – فصل 2012/13

cristiano-ronaldo-556-sadness-in-real-madrid-after-another-loss-in-sevilla-wearing-the-new-real-madrid-green-kit-in-2012-2013

این فصل با دو الکلاسیکوی تماشایی در سوپر کاپ اسپانیا آغاز شد و رئال مادرید توانست با برتری بر بارسا سوپر جام را از آن خود کند بازی بسیار زیبایی که رئال در بازی برگشت در برنابئو انجام داده بود نوید این را می داد که سلطه بارسا بر لیگ فوتبال اسپانیا کاملا پایان یافته است و رئال مادرید همچون فصل گذشته می تواند لالیگا را از آن خود کند اما شروع رئال در لالیگا خلاف این را ثابت کرد . تساوی برابر والنسیا در هفته اول و شکست برابر ختافه در هفته دوم و همچنین شکست در هفته چهارم برابر سویا باعث شد تا رئال آغازی افتضاح در لیگ داشته باشد به طوری که از 4 بازی اول خود فقط 4 امتیاز کسب کرد اما پس از گذشت هفته های ابتدایی شرایط نسبتا بهتر شد و رئال در هشت بازی بعدی 22 امتیاز کسب کرد تا اینکه مقطع میانی فصل فرا رسید جایی که آغاز حاشیه های بسیاری در رئال بود. نیمکت نشین شدن کاسیاس توسط مربی پرتغالی و فیکس شدن آدان در بازی با مالاگا که عملکرد افتضاحی را از خود بر جای گذاشت باعث شد تا رئال شکست دیگری را هم تحمل کند سرمربی نیمکت نشین شدن کاسیاس را مربوط به دلایل فنی می دانست اما هیچ کس از اختلافی که بین کاسیاس و مربی پرتغالی از همان ابتدا پیش آمده بود بی اطلاع نبود و مصدومیت کاسیاس هم موجب شد تا دیگو لوپز دروازه بان سویا راهی برنابئو بشود . پس از این اتفاقات اوضاع تیم به طور کامل به هم ریخت و اتحاد از بین رفت و مربی با بازیکنان زیادی از جمله په په ، راموس ، مارسلو و حتی رونالدو هم به مشکل خورد . شکست در برابر گرانادا با گل بخودی رونالدو و تساوی های عجیب برابر تیم های ضعیفی چون زاراگوزا و اوساسونا باعث شد تا رئال خیلی زود قافیه را به رقیب دیرینه خود ببازد و مربی تیم خیلی زود به شکست در لیگ و واگذاری لالیگا به بارسا اعتراف کند. بارسایی که در آن زمان در لیگ بسیار خوب نتیجه می گرفت و در آخر هم توانست با 100 امتیاز بهترین لالیگای تاریخ خود را به دست بیاورد و رئال با 15 امتیاز اختلاف در رده دوم قرار بگیرد . مهم ترین دلایل ناکامی در این فصل شکل گیری حاشیه های بسیار درون تیم و درگیری مربی با بازیکنان و از بین رفتن اتحاد تیم و همچنین سیر به نظر رسیدن تیم در موفقیت در لیگ در بسیاری از بازی ها با توجه به موفقیت در لالیگای فصل قبل بود به طوری که پس از قطعی شدن قهرمانی بارسا مربی پرتغالی گفت :” آنها جامی را بردند که ما فصل قبل فاتح آن بودیم.” که این جمله نشان گر اشباع شدن تیم پس از فتح لالیگای رکورد ها بود.

2 – فصل 2013/14

382168_heroa

با تغییر سرمربی و روی کار آمدن کارلو آنچلوتی رئال مادرید در فصل جدید به دنبال موفقیت بود اما انتظاری که از کارلتو می رفت فقط و فقط در وهله اول فتح لیگ قهرمانان اروپا بود نه لالیگا زیرا رئال مادرید 12 سال بود که در انتظار لادسیمای افسانه ای بود . رئال لیگ را با سه پیروزی برابر بتیس ، گرانادا و بیلبائو آغاز کرد اما پس از تساوی دو بر دو برابر ویارئال اوضاع بهم ریخت شکست برابر اتلتیکو مادرید در برنابئو و در فاصله چند هفته پس از آن شکست در برابر بارسلونا در نئوکمپ رئال را در فاصله 6 امتیازی صدر جدول قرار داد اما پس از الکلاسیکو رئال مادرید کارلو آنچلوتی متحول شد و با پیروزی 7 بر 3 برابر سویا روند رو به رشد تیم آغاز شد و رئال مادرید  18 بازی بدون باخت را در لیگ سپری کرد و با سه امیتاز اختلاف نسبت به بارسا به صدر جدول صعود کرد تا اینکه زمان الکلاسیکوی برگشت فرا رسید . در این بازی رئال مادرید بسیار سر تر از رقیب دیرینه خود ظاهر شد اما عملکرد بسیار بد داوری که در نهایت به نفع بارسا تمام شد باعث شد تا رئال 4 بر 3 برابر بارسا شکست بخورد و در فاصله چند روز پس از آن با شکست دو بر یک برابر سویا کاملا از لیگ دور شود . پس از آن نیز در هفته های پایانی تساوی برابر والنسیا و وایادولید و شکست برابر سلتاویگو باعث شد تا کاملا لیگ از چنگ رئال خارج شود و با 87 امتیاز در رده سوم جای گیرد جایگاهی که بدترین رتبه رئال در چندین سال اخیر بود . هر چند که رئال مادرید در آن فصل فاتح چمپیونز لیگ و کوپا دل ری شد اما در لالیگا اصلا عملکرد قابل قبولی نداشت و پایین تر از اتلتیکو قهرمان و بارسلونا قرار گرفت. مهم ترین دلایل برای ناکامی در لالیگا در این فصل را می توان ارجحیت دادن چمپیونز لیگ به لالیگا و شکست در بازی های بزرگ برابر رقیبان اصلی در لیگ قلمداد کرد.

3 – فصل 2014/15

Club Atletico de Madrid v Real Madrid CF - La Liga

این فصل با فتح سوپر جام اروپا برابر سویا و از دست دادن سوپر کاپ اسپانیا برابر اتلتیکو مادرید آغاز شد . در لالیگا رئال اولین بازی خود را با پیروزی دو بر صفر برابر کوردوبایی که تازه به لالیگا صعود کرده بود آغاز کرد اما مصدومیت رونالدو و دور بودن او از دو بازی بعدی باعث شد تا رئال دو شکست بد را مقابل سوسیداد و اتلتیکو مادرید تجربه کند اما پس از آن و با بازگشت رونالدو تیم در مسیر درستی قرار گرفت و 12 برد پیاپی در لیگ بدست آورد اما پس از آن و با شروع سال جدید میلادی و مصدومیت های بسیاری که برای مهره های کلیدی تیم بوجود آمد نوار پیروزی های پیاپی با شکست در مستایا به پایان رسید و پس از آن تیره روزی های رئال آنچلوتی آغاز شد . تحقیر چهار بر صفر برابر اتلتیکو ، تساوی با ویارئال و شکست برابر بیلبائو و بارسلونا باعث شد تا رئال صدر جدول را به طور کامل به بارسا واگذار کند اما در ده بازی آخر رئال عملکرد بهتری داشت و فقط دو امتیاز برابر والنسیا از دست داد اما عملکرد بارسا به قدری عالی بود تا آنها با 94 امتیاز فاتح لالیگا شوند و رئال با 92 امتیاز در رده دوم قرار بگیرد . در این فصل رئال بی جام ماند و بارسا با فتح سه گانه تلخی فصل را برای مادریدیسمو ها بیشتر کرد . دلایل اصلی ناکامی در این فصل مصدومیت های پر شمار ستارگان اصلی تیم و نیمکت ضعیف و خستگی مفرط بازیکنان در مقاطعی از فصل بود. در پایان آن فصل فلورنتینو پرز تصمیم به برکناری کارلو آنچلوتی کرد سرمربی که در دو فصل حضور خود در سانتیاگو برنابئو در فتح لالیگا ناکام ماند.

4 – فصل 2015/16

Real Madrid CF v FC Barcelona - La Liga

با روی کار آمدن رافائل بنیتز و خرید های جدیدی که باعث تقویت نیمکت تیم شده بود همه آماده موفقیت تیم در فصل جدید لالیگا بودند اما رئال مادرید با تساوی نا امید کننده در زمین اسپورتینگ خیخون کار خود را آغاز کرد اما پس از آن چهار برد پیاپی نسبتا خوب را بدست آورد اما  تساوی برابر مالاگا و اتلتیکو و شکست برابر سویا و از همه مهمتر شکست سنگین برابر بارسا در برنابئو و همچنین شکست برابر ویارئال باعث شد تا رئال خیلی زود از رقابت برای فتح لیگ عقب بماند و در نهایت در هفته هجدهم با تساوی دو بر دو برابر والنسیا رافا بنیتز از کار برکنار شد و زین الدین زیدان به عنوان سرمربی به جای او نشست. رئال مادرید زیدان اولین بازی خود را با نتیجه پر گل پنج بر صفر برابر لاکرونیا به پیروزی رسید اما تساوی برابر بتیس و مالاگا و شکست برابر اتلتیکو باعث شد تا زیدان لالیگا را تمام شده بخواند اما پس از آن رئال با کسب دوازده پیروزی پیاپی و حتی شکست بارسا در نئوکمپ فقط با 1 امتیاز اختلاف نسبت به بارسای 91 امتیازی در جایگاه دوم قرار گرفت . رئال در پایان فصل یازدهمین قهرمانی اروپایی خود را بدست آورد تا پایان خوشی داشته باشد . مهم ترین دلایل ناکامی در لالیگا 2015/16 به نیم فصل اول تیم و تاکتیک های غلط بنیتز علاوه بر رابطه نه چندان خوب او با بازیکنان بر می گردد کما این که مشکل مصدومیت های پرشمار همچنان پا برجا بود.

آیا فصل 2016/17 پایان ناکامی چهار ساله رئال در لالیگا خواهد بود؟

RMA1-3PSG 8 real-madrid.ir

رئال مادرید در لالیگای فصل گذشته همراه با زیدان از 57 امتیاز ممکن 50 امتیاز کسب کرد رکوردی که فقط در بهترین لالیگای تاریخ به ثبت رسید همچنین تیم او 12 بازی آخر خود را با پیروزی پشت سر گذاشت رکوردی که با بهترین رکورد رئال در پیروزی های پیاپی برابری می کند . با توجه به اینکه در فصل گذشته زیدان فرصت کافی برای آماده سازی تیم برای لیگ نداشت و روی چمپیونزلیگ تمرکز کرده بود عملکرد او در لالیگا عالی بود مسلما با شروع فصلی که زیدان از ابتدا سکان تیم را در دست داشته است نتایج بسیار بهتری را می تواند بدست بیاورد با توجه به اینکه فتح لالیگا در فصل جدید ضروری تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد.

سروش جهان راد