مرجع خبری رئال مادرید: در آستانه ال کلاسیکوی یکشنبه شب گفتگویی تلفنی با دکتر حمیدرضا صدر داشتیم ، کارشناس خوش صحبت ، دوست داشتنی و متواضعی  که سالهاست که دل ما را با صحبت های فنی و آموزنده اش در تلویزیون ربوده است. دکتر در حال تهیه ویژه برنامه “آنسوی نیمکت” برای پایان سال 93 بود ، برنامه ای که قرار است این هفته ال کلاسیکوهای تاریخی را مورد بررسی قرار بدهد که بخش مربوط به رئال به گلزنی لوئیز انریکه با پیراهن رئال به بارسا اختصاص دارد ، یعنی  همان بازی تاریخی که زامورانو سه گل زد و رئال ، بارسای کرویف را با پنج گل در هم کوبید. ویژه برنامه آنسوی نیمکت پنجشنبه ساعت 21:30 از شبکه ورزش سیما را از دست ندهید.

متن گفتگوی ما با دکتر صدر را در زیر می خوانید.

+ در آستانه ال کلاسیکو شرایط رئال مادرید را چطور می بینید؟
شاید هر تیم دیگری چنین وضعیتی داشت می گفتیم که شرایط فوق العاده ای دارد. رئال به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان صعود کرده است و فقط یک امتیاز تا صدر جدول لالیگا فاصله دارد اما نکته این جاست که استانداردهایی که رئال برای خودش تعیین می کند و سطح توقعاتی که ایجاد می شود بیش از این است. شاید بتوان گفت که جایگاه فعلی رئال مادرید آرزوی بقیه تیمهاست. مثلا منچستریونایتد در مسابقات اروپایی حضور ندارد ، از جام حذفی اوت شده است و عملا شانسی برای قهرمانی در این فصل ندارد. شرایط رئال نامناسب نیست اما مسلما با استانداردهایی که برای خود تعیین کرده ، فاصله دارد.

+ افت رونالدو را چطور می بینید؟ به نظرتان ربطی به ماجرای جدا شدن از نامزدش ندارد؟
در مورد مسائل حاشیه ای که صحبت نمی کنم … در فوتبال امروز هر فصل باشگاهی در اروپا 9 ماه طول می کشد. نمی توان توقع داشت که یک بازیکن در کل یک فصل به صورت مداوم گلزنی کند. با این که آمار گلهای رونالدو دچار افت شده است اما او همچنان به طور متوسط 0.7 گل در هر بازی می زند. توقعات از او خیلی بالا رفته است. سخت است که یک بازیکن در هر بازی به طور متوسط 1.5 گل بزند. مسلما حریفان هم بیکار ننشسته اند و روی مهار او کار می کنند. آمار رونالدوی نزول کرده  رویای هر بازیکن دیگری است.  انتظارات از بازیکنی مثل رونالدو ماشینی شده است. قطعا بازیکنانی مثل بکن باوئر ، جرج بست ، گرد مولر ، کرویف، زیدان ، فیگو ، شیرر، فان باستن ، رود گولیت و … قرار نبود که در تمام فصل گلزنی کنند. در بالاترین سطح از رقابت امکان افت وجود دارد. با توجه به این که رونالدو هم انسان است این شرایط طبیعی به نظر می رسد. مثلا سوارز در نیم فصل اول محو بود اما حالا عالی کار می کند. قطعا هر بازیکنی ممکن است که یک روند سینوسی را سپری کند اما مهم این است که این بازیکنان در طول فصل چقدر در موفقیت تیمشان نقش دارند و ارزیابی نهایی را در پایان فصل می توان انجام داد. در حال حاضر نکته مهم این است که در دو ماه آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. در کنار همه این ها اگر رونالدو نبود ، رئال از لیگ قهرمانان حذف می شد. او در دوران افتش هم با مهارت غیرتخصصی خود یعنی ضربه سر دو گل می زند و زمینه ساز صعود تیمش می شود. از نظر من افت او طبیعی است.

DSC05835-300x168

+ به نظر شما دلیل اصرار آنچلوتی به سیستم 3-3-4 و استفاده از سه هافبک میانی چیست؟
از نظر من آنچلوتی خدای فوتبال است. کارلتو در رئال مادرید همان شرایطی را تجربه می کند که پیشتر در میلان و چلسی تجربه کرده بود. روسای هر کدام از این سه باشگاه روسای خاصی هستند. فلورنتینو پرز استراتژی کهکشانی بودن را تعریف کرده است. قطعا در بلندمدت و ظرف 20-30 سال آینده چنین خریدهایی به رشد برند رئال مادرید کمک خواهد کرد اما وقتی به جزئیات نگاه می کنیم می بینیم که حفظ برند ممکن است که با هزینه هایی هم برای تیم همراه شود. مقابل شالکه استفاده از بیل ، بنزما و رونالدو موجب شده بود که تیم به ناچار از سه هافبک دفاعی یعنی کروس ، ایسکو و خدیرا در خط هافبک استفاده کند آن هم در مقابل شالکه ای که با پنج هافبک بازی می کرد. بنزما ، رونالدو و به خصوص گرت بیل قابلیت دفاعی ندارند.  کروس  در جریان بازی مقابل شالکه کاملا خسته شده بود چرا در کل بازی توسط دو بازیکن شالکه محاصره شده بود. وقتی که یک باشگاه سیاست خود را به گسترش برندش اختصاص می دهد ، باید بهای آن را هم بپردازد. وقتی ملزم باشی که از بیل ، بنزما و رونالدو در خط حمله بازی کنی ممکن است که شکست را تجربه کنی. رئال یک تندیس غول آساست ، یک پکیج که فلسفه خود را برندهایش قرار داده است و  در بازیهای اخیر از همین ناحیه ضربه خورده است.

+ از نظر خودتان مشکل اصلی رئال چیست؟
اگر به جدول لالیگا نگاه کنیم می بینیم که خط حمله رئال عالی کار کرده و 77 گل زده است یعنی یک گل کمتر از بارسا. از گرت بیل انتقاد می شود اما ایراد اصلی مربوط به خط دفاعی است. خط دفاع بارسا در گذشته خیلی شکننده بود اما امسال فقط 16 گل در لالیگا دریافت کرده اند یعنی هشت تا کمتر از رئال مادریدی که 24 گل خورده است. اتلتیکومادرید 23 گل دریافت کرده است و والنسیا 22 تا. خط دفاعی رئال از نظر من تمرکز لازم را نداشته است. رئال از یک خط حمله کوبنده بهره می برد اما خط دفاع کاملا آسیب پذیر است. در بازی رئال و شالکه بر خلاف عرف معمول دفاع  چپ تیم عوض شد که مفهومش این است که کوئنت رائو عملکرد خوبی نداشته است. در مورد آربلوا هم که خودتان بهتر می دانید. معمولا وقتی در مورد رئال صحبت می کنیم همه بحث در مورد خط حمله است. 77 گل آمار بسیار بالایی است. از نظر من مشکل رئال مربوط به خط دفاعیش است. آربلوا و کوئنت رائو ریر حد متوسط هستند. اگر این دو در تیمی مثل چلسی باشند حتی یار ذخیره آزپیلیکتا و ایوانوویچ هم نخواهند بود و مورینیو آنها را در لیست فروش قرار خواهد داد. در مورد په په هم از نظر من او فقط ادای یک بازیکن خوب را در می اورد. په په دو سال پیش تمام شده بود و بازیکن مناسبی برای رئال نیست.

+ برسیم به کاسیاس …

به نظر من سنت گرایی در فوتبال اسپانیا موج می زند. تیم ملی اسپانیا در جام جهانی شاید با دو ، سه تغییر به نتیجه می رسید. کاسیاس افت کرده است. وقتی رقابتی در کار نباشد افت یک بازیکن طبیعی است. کاسیاس یک ورزشکار واقعی است. غم انگیز است که اکنون به این شرایط دچار شده و به آخر خط رسیده است اما این بخشی از زندگی است. من در زمانی که مورینیو ، کاسیاس را از ترکیب کنار گذاشت گفتم که این یک مشکل شخصی است اما حالا می گویم که شاید بینشی در کار بوده است. آنچلوتی هم به نظر می رسد که به سنت گرایی اسپانیایی دچار شده باشد. کیلور ناواس فصل گذشته 76 درصد توپهایی که به سمت دروازه اش آمده بود را در لوانته مهار کرده بود آن هم در حالی که این آمار برای کاسیاس 70 درصد بود. شاید مشکل این باشد که ناواس نمی تواند برند رئال مادرید را توسعه بدهد. وقتی ستاره نباشی در رئال به جایی نمی رسی. رئال مفخم است یعنی برای حضور در ترکیب رئال داشتن برخی کمالات و ویژگی ها الزامی است.

DSC05829-300x168

+ شاید به خاطر همین مفخم بودن رئال است که خریدهای تبلیغاتی به مسائل ورزشی ترجیح داده می شوند …
به گرت بیل اشاره می کنم. او یک بازیکن بسیار حرفه ای و بسیار ورزشکار است. او خیلی معصوم است. یک پسر بریتانیایی که از سر و کولش سادگی می بارد. به نظرم کارش در رئال واقعا درخشان بوده است. سخت است که گرت بیل بتواند در چنین تیم پرستاره ای کار کند. اوبیلقابلیت تدافعی ندارد. درست است که در انگلیس مدافع بوده اما چنین قابلیتی ندارد. سوارز بازیکنی بود که هواداران بارسا در نیم فصل اول او را یک خرید ناکام می دانستند اما در یک ماه و نیم اخیر گل می زند. بیل سال گذشته عالی کار کرد و خرید خوبی بود.  نباید گل بی نظیرش در فینال جام حذفی مقابل بارسلونا را فراموش کرد. به نظرم واکنشی که بیل پس از گلزنی به لوانته داشت و لگدی که به  پرچم کرنر زد بیشتر از روی معصومیتش بود تا بدجنسی. در مورد قیمتش هم این پرز است که می تواند پاسخگو باشد.

+ چطور می شود که تیمی مثل رئال با این همه ثروت در غیاب بازیکنی مثل مودریچ از هم می پاشد ؟
خوشبختانه در فوتبال قرار نیست که همه چیز با پول خریده شود.  نمونه اش منچستریونایتد است که در تابستان گذشته 150 میلیون یورو خرج کرد. یک تیم ممکن است که کهکشانی ها را داشته باشد که بهترین ها هستند اما مفهومش این نیست که در چهار سال چهار قهرمانی بدست بیاورد. رئال در خط میانی به توازن لازم  دست پیدا نکرده است. شاید اگر مودریچ مصدوم نمی شد هم دچار افت می شد و طبیعتا روی روند رئال مادریداثر می گذاشت. کروس از نظر من خیلی بازیکن خوبی است اما او هم ممکن است که خسته شود. افت یک تیم یا یک بازیکن در طول یک فصل کاملا منطقی است. مثلا زیدان در مدت زمان حضورش در رئال همیشه عالی نبود اما به طور کلی اگر نگاه کنیم می توانیم مجموع عملکردش را عالی قلمداد کنیم. رونالدوی برزیلی هم چنین شرایطی داشت. توصیه من به جوان ها این است که به فوتبال سینوسی نگاه کنند و برآیند عملکرد ها را در نظر بگیرند  نه فقط یک مقطع خاص را.

+ سیاست ستاره محوری رئال مادرید را به سود آینده فوتبال می بینید؟
این روند بستگی به هر تیم دارد. بازیهای رئال مادرید در کل دنیا تماشاگر دارد. برندهای سرشناس دیگری مثل کوکاکولا ، پپسی و … همه کار می کنند تا به فروش برسند. کار رئال مادرید در نوع خود خارق العاده است. اگر برندی افت کند سخت است که بتوان دوباره آن را بالا کشید. مسلما برای اشاعه فوتبال و جذب مخاطب چنین سیاستی مناسب است. بدین ترتیب مردم هر روز از خواب که بیدار می شوند اخبار تیم محبوبشان را دنبال می کنند. البته شخصا نگاه دیگری نسبت به فوتبال دارم. اتلتیکو را دوست دارم و از رشد تیمهایی مثل پاریسن ژرمن و موناکو خوشحال می شوم. اما اگر به طور کلی نگاه کنیم مدلی که رئال برای خود تعیین کرده است بهتر جواب می دهد.

+ در آخر ، پیش بینی شما راجع به این بازی چیست؟
به نظر من رئال با هدف ارائه بهترین عملکرد خود وارد این بازی خواهد شد. ال کلاسیکوی یکشنبه نمایی از کل فصل خواهد بود. شخصا خوشحالم که فاصله دو تیم در حال حاضر یک امتیاز است. شاید رئالی ها ترجیح می دادند که فاصله 4 امتیازی باقی بماند اما از نظر من شرایط فعلی جدول لالیگا موجب می شود تا حساسیت و جذابیت این بازی بیشتر شود. در مجموع تصور نمی کنم که رئال بازنده از میدان خارج شود.