مرجع خبري رئال مادريد : در آستانه بازی رئال مادرید و یوونتوس دقایقی در دفتر مرتضی محصص ، کارشناس قدیمی و باسواد فوتبال ایران مزاحم او شدیم تا در مورد شرایط رئال مادرید محبوبمان صحبت کنیم. آقای محصص با توجه به مشغله کاری شدیدشان وقت چندانی برای صحبت کردن نداشتند و حتی وقت گرفتن عکس گروهی هم نداشتیم  اما با آغوش باز از ما استقبال کردند و دانششان را در اختیار ما قرار دادند.
شاید شگفت انگیزترین بخش صحبت های مرتضی محصص برای ما زمانی بود که او گفت که رئال مادرید را از دوران حضور آمانسیو آمارو می شناسد ، بازیکنی که در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد میلادی در رئال توپ می زد و از بهترین های نسل خودش بود، زمانی که خیلی از ما هنوز متولد نشده بودیم!

IMAG0147

محصص در مورد بازی رفت میان رئال و یووه بیان کرد:” یوونتوس تیم خوبی است. تقابل با تیمهای ایتالیایی که مربیان ایتالیایی مثل آلگری دارند مشکل است. شاید در حال حاضر برخی از تیمهای سری آ مربی غیرایتالیایی داشته باشند و بوسکوف هم زمانی در سمپدوریا به عنوان یک غیرایتالیایی فعالیت می کرد. تیمهای ایتالیایی به حریفشان فضا نمی دهند. بازی رئال و یوونتوس را دو بار نگاه کردم تا نکات آن را بررسی کنم. یوونتوس در بازی برگشت کار خیلی مشکلی خواهد داشتآنها باید در نیمه اول جان سالم بدر ببرد اما اگر بتواند چنین کاری کند شاید در نیمه دوم شانس داشته باشند. از نظر من شانس رئال مادرید خیلی بیشتر است.”
وی با اشاره به حضور راموس در خط هافبک در بازی رفت اظهار داشت:” راموس بازیکن فوق العاده ایست اما در بازیخوانی مشکل داشت. در فوتبال مدرن دنیا ضدحمله از دفاع شروع نمی شود ، از خط هافبک شروع می شود یعنی پانزده متر اطراف هر کدام از خط های دفاعی. راموس قرار بود که در خط هافبک چنین وظیفه ای داشته باشد اما سرعت بازی به خصوص در جناحین به حدی بالا بود که او فرصتی پیدا نکرد. فکر می کنم که راموس احتمالا در بازی برگشت به خط دفاعی بر می گردد.”
“ویژگی های بیل و رونالدو کاملا برعکس است”
کارشناس بادانش فوتبال کشورمان در مورد کریستیانو رونالدو گفت :” می توانید در مورد او از کارلوس کی روش هم سوال کنید. یکی از امتیازات بزرگ رئال این است که بازیکنی مثل او را دارد که می تواند در سه پست بازی کند : بال چپ ، نوک خط حمله و مهاجم کاذب. زمانی که کی روش در یونایتد کار می کرد ، به خاطر کریستیانو رونالدو حاضر شدند تا فن نیستلروی را بفروشند.”
محصص با اشاره کوتاهی به تفاوت رونالدو و گرت بیل اظهار داشت:” این دو ویژگی هایشان برعکس همدیگر است. رونالدو در فضای محدود فوق العاده است. گرت بیل ترجیح می دهد که به سمت مرکز خط دفاعی حریف حرکت کند. اگر بنزما در خط حمله بازی کند شرایط فرق دارد و اگر در بازی برگشت حضور نداشته باشد رئال با دو مهاجم بازی می کند.”
“آنچلوتی و آلگری از بهترین مربیان دنیا هستند”
وی در مورد تقابل اندیشه های ایتالیایی آلگری و آنچلوتی گفت :” جیانلوکا ویالی در مورد فلسفه فوتبال ایتالیا و مقایسه آن با فوتبال انگلیس کتابی به نام ” تفکر ایتالیایی” نوشته است. در بخشی از این کتاب نوشته شده که به بازیکنان ایتالیایی پیش از هر چیزی آموزش داده می شود که چطور پیروز شوند اما در فوتبال انگلیس اولین چیزی که به آنها یاد داده می شود فوتبال جوانمردانه است یعنی این که چطور حمله کنند و چطور دفاع کنند. آنچلوتی کار مشکلی دارد چرا که باید در مقابل اندیشه های یک مربی ایتالیایی مثل آلگری قرار بگیرد.”
وی افزود:” هفته پیش آقای فردوسی پور برای برنامه فوتبال 120 با من تماس گرفت و از من در مورد نظرسنجی برنامه که در مورد مربی برتر بود پرسیدند. من جواب دادم که آنچلوتی و آلگری از بهترین مربیان دنیا هستند. مربیان ایتالیایی ها از نظر تاکتیکی یعنی تصمیم در مورد حمله و دفاع بی نظیر هستند و برنامه کاملا مشخصی دارند.”
“برخی مربیان بالا و پائین می پرند و انگشت توی چشم بقیه می کنند!”
محصص با اشاره به شخصیت آرام کارلتو بیان کرد:” آنچلوتی اخیرا تجربه دوران کاریش را در تیمهایی نظیر پارما، میلان، یوونتوس و بخشی از دوره حضورش در پاریسن ژرمن را نوشته بود. آنچلوتی اهل روستاست و خانواده بسیار آرامی داشته است. این آرامش و سکوتی که در خانواده اش وجود داشته ، روی مربیگری او خیلی تاثیر گذاشته است. او در هر تیمی کار کرده ، بازیکنانش به شدت دوستش داشته اند. آرامش و صبری که آنچلوتی به بازیکنان می دهد برای او یک برگ برنده است. او یک مربی بسیار باتجربه است که به جز یوونتوس در تیم دیگری از کارش برکنار نشده است. آنچلوتی آستانه تحمل خیلی بالایی دارد و بازیکنان با توجه به شناختی که از او دارند احترام زیادی برایش قائل هستند. برگ برنده یک مربی این است که بازیکنانش را متقاعد کند. ”

IMAG0146

کارشناس باسابقه فوتبال کشورمان در ادامه شخصیت مربی پرتغالی چلسی را با آنچلوتی مقایسه کرد. جالب آن که او هیچ تمایلی نداشت که از او نام ببرد. محصص اظهار داشت:”مربیانی مثل آنچلوتی یا زاکه رونی در زمانی که در ژاپن کار می کرد ، به لطف نحوه ایستادنشان درون زمین و مدل لباسی که به تن می کنند ، احترام کسب می کنند اما مربیان پرتغالی که در لیگ انگلیس کار می کند و نمی خواهم اسمشان را در این مصاحبه بیاورم، عادت دارند که بالا پائین ببرند و انگشت توی چشم بقیه کنند! آنها مربی نیستند. تمام فکر و ذکرشان روی بردن است و اگر از آنها بپرسند که آیا بازیکنی را ساخته اید و باعث پیشرفت و توسعه او شدید؟ جوابی ندارند که بدهند.”
“هلانیو هررا اگر به رئال می آمد ظرف چند هفته اخراج می شد”
وی در این باره که چطور مربی چلسی به عنوان یک پرتغالی فلسفه فوتبال انگلیس را عوض کرده و بردن را به بازی جوانمردانه ترجیح می دهد و در نقطه مقابل آنچلوتی به عنوان یک ایتالیایی چنین اخلاقی ندارد ، توضیح می دهد:”زندگی در حال تغییر است. شاید اگر من و شما یک سال دیگر با هم چنین مصاحبه ای داشته باشیم من نظر دیگری داشته باشم. فوتبال هم با گذشته فرق کرده است. شیوه آنالیز ، روانکاوری ورزشی و … فرق کرده است. مورینیو  زمانی در فوتبال ایتالیا و چلسی کار کرد و در آن زمان نیمکت ذخیره های تیمش به اندازه ترکیب اصلی قوی بود. اینتر به اندازه ای مهره داشت که هر از گاهی اتوئو در خط دفاعی بازی می کرد. دست و بال مربی پرتغالی باز بود و هر کاری می خواست انجام می داد. این آقا چه کار کرد؟ خدا پدر هلانیو هررا ، مخترع کاتاناچیو را بیآمرزد. مورینیو تصمیم گرفت که فقط به دنبال برد باشد. به همین خاطر توپ را تقدیم حریف کرد و به دنبال ضدحمله بود. اگر فوتبالی که هلانیو هررا ارائه می داد در برنابئو اجرا می شد ، او ظرف چند هفته اخراج می شد. در فوتبال ایتالیا مدافعان از سن 13 سالگی یاد می گیرند که حریف را تخریب کنند. البته من نمی توانم تعیین کنم که این سبک ، سبک مناسبی هست یا نه.”

حامد فلاح/ مجید جهانبخش