مرجع خبری رئال مادرید : لیونل مسی ، مسی ، ژآئو فلیکس، آنتوان گریزمان  و معاوضه ای که انجام نشد، مسی، مسی، مسی ، مسی ، په گه کاسترو، سرجیو راموس (که در مورد مسی حرف می زند)، اسپانیا و در نهایت مسی. این لیست اخبار است. یک لیست دیگر هم وجود دارد : سوارز، مسی ، مسی ، مسی ، مسی ، مسی و مسی، مارتین اودگارد، تخلیه ترکیب بارسا، مسی ، اسپانیا، مسی ، مسی، فاتی و  مسی.

بله، این تیتر روزنامه های ورزشی اسپانیا پس از قهرمانی بایرن مونیخ در چمپیونزلیگ بوده است. البته نکته این جاست که این دو ترتیب مربوط به رسانه های نزدیک به رئال مادریداست، اولی مربوط به مارکا و دومی آس و این  نشان می دهد که در حالی که فصل جدیدلالیگا آغاز می شود، تیم نزدیک به این دو رسانه چندان مورد توجه نبوده است.

رئال مادرید در این تابستان کاری را انجام داد که برایش معمول نیست: خبری از خود بروز نداد.به جایش یک مرد و یک باشگاه سوژه رسانه ها بود، حتی قبل از فینال جام باشگاه های اروپا. مسی قبل و بعد از فینال روی تیتر اصلی رسانه ها بود.در روزهای اخیر و پیش از شروع لالیگا، مارکا تیتر خود را به سوارز و ملحق شدن احتمالی او به رونالدو در یوونتوس،قهرمانی کارلوس ساینز درمسابقات رانندگی، راموس، سائول و ادن هازارد اختصاص داده است. دو شماره اصلی آس مربوط به هازارد و مودریچ بوده است تا شاید به اخبار عادی برگردند. از 32 جلد اخیر آس و مارکا، رئال مادرید فقط در و سه چهار شماره سوژه بوده است.

وقتی که یک درختی در جنگلی سقوط می کند، بحث فقط صدایی که ایجاد می کند نیست. این جا هم بحث این وجود ندارد که سایه سنگین مسی هر چیز دیگری را تحت تاثیر قرار داده (طبیعی است که رسانه های مادریدی بخواهند موضوع بحرانی کاتالونیا را پوشش بدهند) اما دلایل دیگری هم وجود دارد که باید با دقت بررسی شود.

یک نکته این است که اتلتیکو و بارسلونا بیش از رئال در چمپیونزلیگ حضور دارند. حقیقت این است که شکست رئال مادرید مقابل منچسترسیتی بیش از حد با ارامش مواجه شد و شاید علتش قهرمانی لالیگا بود. نکته بعدی این بود که اتلتیکو بهترین فرصت ممکن برای قهرمانی  اروپا را به سادگی از دست داد هر چند که این موضوع فقط چهار روز بعد از حذف رئال از اروپارخ داد. سویا قهرمان لیگ اروپا شد، بحران بارسلونا هم خیلی بزرگ بود، هشت گل مقابل بایرن مونیخدریافت کردند.

نکته دیگر این است که در حالی که لالیگا از روز شنبه آغاز می شود، رئال مادرید، اتلتیکو، بارسلونا، سویا یا الچه حضور نخواهندداشت. این یک شروع اشتباه است و شاید همین باعث شود که رئال باز هم چندان مورد توجه نشود. در واقع رئال یک هفته دیگر لالیگا را شروع خواهد کرد و دوباره می توانند روی تیترها بروند. اودگارد مقابل تیم سابقش سوسیه داد می رود که احتمالا همین به تیتر اصلی رسانه های مادریدی تبدیل می شود.

نکات اساسی تر و بنیادی تری هم وجود دارد. اودگارد فقط روی دو تا از تیترهای نشریه آس در یک ماه اخیر بوده است. شاید نکته این باشد که درخت چندان هم نیافته باشد و اخبار پیرامون رئال مادرید به شکل غیرمنتظره ای خسته کننده هستند. خبری از بازیهای دوستانه یا تورهای تابستانی هم نبود. مربی عوض نشده است و تیم هم همان است. رئال مادرید کاملا ارام است، بیش از حد آرام و بدون سرو صدا به کارش برگشته است. همان بازیکنان با همان ماموریت قبلی.

البته نمی توان گفت که هیچ چیز عوض نشده است. بازیکنانی جدا شدند و خیلی های دیگر باید  بروند. خامس به اورتون رفت، سبایوس دوباره قرضی راهی آرسنال شد، اشرف به اینتر رفته، اسکار راهی سویا شده، آرئولا به پی اس جی برگشت و راهی فولام شد،کوبو به صورت قرضی به ویارئال رفت و در فاصله کمتر از یک ماه تا پایان نقل و انتقالات، رگیلون احتمالا فروخته خواهد شد و باشگاه باید به دنبال راهی برای فروش بیل باشد. بازیکنانی جدا شدند البته خبری از پاک سازی نیست. بازیکنانی جدا شدند که فعلا قرارنبود که تاثیری روی تیم بگذارند و خبری از انقلاب نیست.

شاید برخی از آنها می توانستند بمانند، علی الخصوص اشرف اما  اکثر این بازیکنان حتی در قهرمانی رئال مادرید در لالیگای قبلی نقشی نداشتند. از بازیکنانی که جدا شدند یا می شوند فقط خامس و بیل درترکیب فصل قبل رئال بودند، سبایوس در آرسنال بود، رگیلون درسویا، کوبو در مایورکا،اسکار در لگانس، اشرف در دورتموند. در حقیقت آنها قبل از امسال رفته بودند و جدایی آنها خبر عجیبی نیست. در حقیقت منطقی است که فکر کنیم جدایی این بازیکنان چیزی را به جز کاغذ معاملات عوض نکرده است.

از میان چهره های جدید فقط اودگارد چهرهمهم ترکیب جدید است که یک سال زودتر برگشته است و به همین خاطر رویجلدها رفته است. بازگشت اودریوزولا باعث می شود تا او به ذخیره کارواخال تبدیل شود و لونین ذخیره شایسته ای برای کورتوا خواهد بود. البته ضرورت چندانی هم برای خرید نیست و این را همه می دانند. روی این جلدها البته نه تنها خبری از عدم تمایل رئال به خرید نبود بلکه حتی شایعات زیادی هم مطرح نبود. یک ماه تا پایان پنجره نقل و انتقالات مانده است امارئال قرار نیست که خریدی داشته باشد. رئال مادرید برنامه ای برای خرید ندارد و در حالی که برخی انتظار چهره های جدیدی را دارند و خیلی از هواداران بازار نقل و انتقالات را بیش از بازیها حضور دارند، به نظر می رسد که رئال مادرید این بار به دنبال ثبات است.شاید برخی در این باره مردد باشند.

رئال مادرید در شکست مقابل منچسترسیتی نقاط ضعفی را نشان داد. شاید به همین خاطر اودگارد زودتر از موعد برگشتاما رئال مادرید در قهرمانی لالیگایی خود همچندان کامل نبود. کسی چه می داند، شایداگر بحران کرونا و افت بارسلونا نبود، رئال قهرمان لالیگا نمی شد. این قهرمانی خیلی غیرمعمول بود، تیمی قهرمان شد که عملا چهار بازیکن گرانقیمتش هیچ نقشی در آن نداشتند: بیل،هازارد، یوویچ و خامس رودریگز که برای رئال336 میلیون یورو هزینه داشتند و به طور متوسط هر کدام 8.75 بازی و 1.5 گل داشتند.

از سویی برخی از عناصر قهرمانی بازیکنان پا به سن گذاشته بودند : مودریچ که به تازگی 35 ساله شده، راموس34 ساله، مارسلو و بنزماکه32 ساله هستند و کروس که30 ساله است.  حتی خریدهای جدید هم چندان اثربخش نبودند.از میان خریدهای تابستان قبلی فقط مندی که در دو سوم بازیهای لیگ بازی کرد، اثر گذاشت اما با این وجود قهرمان لیگ شدند.

همان طور که حالا در مورد بارسلونا بحث وجود دارد، یک سال پیش گفته می شد که رئال مادرید به انقلاب در ترکیبشنیاز اساسی دارد. چهارده ماه بعد همچنان به تغییراتی نیاز است اما این بار رئال از موضع قدرت این کار را انجام می دهد. اتلتیکو هم زیاد فعال نبوده است، کسی نمی داند که در بارسا چه می شود و سویا تقویت شده است و چیزهای زیادی برای ثابت کردن دارند. شاید رئال مادرید در حال حاضر فکر می کند که همچنان راهکارهایی در ترکیبش حداقل برای یک فصل دیگر دارد.

نقاط ضعفی وجود دارند. مثلا خبری از جایگزین برای کاسمیرو در پست هافبک دفاعی نیست و بنزما ذخیره مطمئنی ندارد. البته پارسال در ترکیب رئال مادرید 21 بازیکن گل زدند و میلیتائو و بنزما تنها بازیکنانی بودند که در لیگ گل نزدند. از سویی ترکیب خط هافبک رئال نیاز به جوان سازی دارد. فدریکو و اودگارد منتظر فرصتشان هستند.

گزارشات اخیر در بلژیک می گویند که هازارد برای رئال 160 میلیون هزینه داشته یعنی 10 میلیون یورو به ازای هر بازی ( و 160 میلیون یورو به ازای هر گل). حقیقتا کارش جالب نبوده است. پارسال با امید زیادی به تیم ملحق شد آن هم در حالی که گریزمان و فلیکس با وجود آن که فصل های بهتری داشتند، با انتقادهای شدیدی مواجه شدند. در حال حاضر ابهامات در مورد شرایط بدنی هازارد زیاد است و طبیعی است که رئال مادرید بخواهد که او بهتر از فصل قبل باشد. شاید داستان در مورد یوویچ هم همین باشد، کسی چه می داند؟ و البته آسنسیو که به آمادگی برگشته و عملکرد خوبی در پایان فصل قبل داشت. تردید بزرگ دیگر این است که ایا بنزما می تواند بیش از سالی 20 گل بزند. بقیه هم می توانند یک گام به جلو بردارند. رودریگو و وینیسیوس هم می توانند نقش مهمی داشته باشند.

سال گذشته راموس دومین گلزن برتر ترکیب رئال مادرید بود، یکی از معدود بازیکنانی که به جز راموس روی تیتر رسانه های مادریدی رفت و البته به خاطر عملکردش در تیم ملی اسپانیا بود. او را مهاجم کاذب می خوانند. به هر صورت رئال امیدوار است که پس از بیش از یک دهه از جامش دفاع کند.

سید لو – خبرنگار انگلیسی حوزه فوتبال اسپانیا