در سال2003 کلود ماکه له له هافبک دفاعی فرانسوی تیم رئال مادرید به چلسی رفت و همین انتقال تبدیل به کابوسی برای هواداران رئال شد و روند ناکامی تیم کهکشانی آغاز گردید.

در روزها و ساعات گذشته اخبار متعددی در رابطه با پیشنهاد منچستر یونایتد به کاسمیرو هافبک دفاعی رئال به گوش می رسد و همین موضوع باعث نگرانی هواداران رئال مادرید شده است. به ویژه هوادارانی که در دهه 2000 میلادی بازی قوهای سپید مادرید و تیم اول کهکشانی را که فلورنتینو پرز ساخته بود دنبال میکردند.
تیمی که با وجود بازیکنان بزرگی همچون رونالدو، زیدان، دیوید بکهام، رائول و بسیاری دیگر از ستاره های فوتبال توجه تمامی هواداران فوتبال را به خود جلب کرده بود اما با یک اشتباه موفقیت های تیم پرز دیگر تکرار نشد.

در سال2003 کلود ماکه له له هافبک دفاعی فرانسوی تیم رئال مادرید به چلسی رفت و همین انتقال تبدیل به کابوسی برای هواداران رئال شد و روند ناکامی تیم کهکشانی ها آغاز گردید. بازیکنی سختکوش و زحمتکش که میتوانست همچنان به جای ستاره های بزرگی که بیشتر مهارتشان با توپ بود دوندگی و جنگندگی داشته باشد و در جلوی خط دفاعی مادریدی ها امنیت دروازه را تضمین کند. بعد از فروش این بازیکن سیه چرده دیگر رئال مادرید در رقابت های اروپای روز خوش ندید و هر سال از گردونه رقابت ها حذف می شد. در آن مقطع بسیاری از کارشناسان فوتبال بر این باور بودند که در میانه میدان جای یک هافبک دفاعی مقتدر همچنان خالی است و رئال مادرید یا نباید ماکه له له را از دست میداد و یا حداقل جایگزین مناسبی برای او خریداری میکرد. این در حالی بود که حتی بارسلونای گواردیولا هم با وجود سبک بازی هجومی و داشتن فوق ستاره ها از بازیکنی مثل سرخیو بوسکتس به بهترین نحو استفاده میکرد تا تعادل در دفاع و حمله تیم برقرار باشد.
در سال2010 و پس از حضور مورینیو در مادرید کارهای دفاعی قوت گرفت و رئال سه بار به نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه یافت اما بازیکنی چون لاسانا دیارا برای حضور در میانه زمین رئال بسیار کم فروغ بود.
با ورود لوکا مودریچ به رئال بسیاری از نقاط ضعف خط میانی این تیم پوشش داده شد و پس از 12 سال رئال مادرید توانست دوباره قهرمان اروپا بشود. ورود کاسمیرو و تونی کروس به تیم باعث تشکیل مثلثی هماهنگ و متعادل شد تا این سه نفر سالهای زیادی به افتخار آفرینی بپردازند و در ادامه 4 لیگ قهرمانان دیگر را برای رئال به ارمغان بیاورند. شکی در این نیست که پس از سالها کاسمیرو توانست خلا چندین ساله در پست هافبک دفاعی در باشگاه را پر کند و با نشان دادن توانایی خود و حفظ ثبات بتواند سالهای زیادی به شکلی اثرگذار در تیم حضور داشته باشد.
به راستی هوادارانی که روزهای سخت خروج ماکه له له را بیاد دارند این روزها بسیار نگران تر از دیگران هستند. چرا که یافتن جایگزینی که بتواند به خوبی با تیم هماهنگ بشود و سالها در میانه زمین دوام بیاورد قطعا مشکل خواهد بود. هواداران رئال همیشه توقع قهرمانی دارند و چیزهای بسیاری میخواهند. اما یک خاطره را قطعا دوست ندارند و نمی خواهند آن روزها تکرار شود: «روزهای سیاه پس از فروش ماکه له له»!

کاوه گلمرادی